Student fant Nord-Norges første viking-handelssted

En UiT-student har ifølge universitetet funnet fram til det første kjente handelsstedet fra 800-tallet som vi kjenner til i Nord-Norge.

Interessen for arkeologi ble vekket etter de spennende funnene, og Tor-Erik Krokmyrdal studerer nå ved Universitetet i Tromsø.

Gjennom arbeidet med sin masteroppgave har studenten Tor-Erik Krokmyrdal ved hjelp av metallsøker funnet gjenstander som kan tilbakedateres til vikingtida.

Funnet ble gjort på Sandtorg i Tjeldsund, som ligger i Harstad kommune.

Krokmyrdal meldte seg først opp i arkeologistudiet etter funnene. Han forteller til universitetets nettsider at nysgjerrigheten ble vekket på grunn av stedsnavnet Sandtorg.

I en bok der norske gårdsnavn tolkes, heter det at stedsnavnet betyr «torg eller handelsplass på Sand». Tross mangel på arkeologiske bevis for at det foregikk handel der, gjorde det Krokmyrdal nysgjerrig.

Krokmyrdals funn tyder på at utvekslingen av varer på Sandtorg kan ha omfattet reparasjon eller bygging av skip. I tillegg har han funnet smykker, vektlodd, sølv, betalingssølv og store mengder med jern.