Mange nye NTNU-studenter får ikke studere på campus

Hundrevis av internasjonale studenter må holde seg i hjemlandet dette semesteret.

Det blir studiestart fra hjemlandet for en del internasjonale studenter.

- Jeg synes synd på dem siden de ikke får oppleve å være på campus, men vi vil prøve å gjøre vårt beste, sier masterstudent Pinkey Roy.

Roy er fra Bangladesh og studerer Internasjonal business og markedsføring ved NTNU i Ålesund. Hun er også aktiv i International Students' Union of Norway.

Siden Roy allerede har vært ett år i Norge, kan hun fullføre masteren sin på norsk jord. For alle de nye internasjonale studentene blir virkeligheten en helt annen: De må holde seg i hjemlandet dette semesteret og få digital undervisning på hjemmekontoret i regi av NTNU.

LES OGSÅ: Ber UDI kutte i pengekrav

LES OGSÅ: Slik holder Tina ut å være strandet i Norge

Digital fadderuke

Pinkey Roy forbereder nå fadderuka for de nye internasjonale gradsstudentene som er tilknyttet NTNU i Ålesund. Internasjonal seksjon opplyser at det er 600 studenter som har takket ja til plass på en internasjonal mastergrad ved NTNU med oppstart i høst. I underkant av 500 studenter kommer fra land utenfor EU, resten er EU-studenter og studenter som allerede bor i Norge.

- Antallet studenter er høyere enn vanlig. Vi regner med at det vil bli en del frafall i løpet av høstsemesteret. Studentene har ennå ikke forpliktet seg gjennom overføring av midler for å vise at de kan forsørge seg selv. Vi har vanligvis en del frafall i forbindelse med dette, forteller seksjonssjef Anja Linge Valberg til UA.

- Tøffere studiestart

Denne studentgruppa vil også få en annerledes studiestart. Både immatrikuleringa og fadderuka vil foregå digitalt. Pinkey Roy forteller hvor godt mottatt de ble da de var ferske masterstudenter for ett år siden. I Ålesund har de vært svært tett på faglærerne, det har vært lett å snakke med alle, få nye venner og bli kjent med den norske kulturen.

- Det blir tøffere når de sitter i hjemlandet og når alt er digitalt, sier hun.

Når studentene benytter digitale verktøy gjør også fadderne det. Fadderne vil sørge for at studentene deltar på sosiale arrangementer via Zoom, og gi dem nødvendig informasjon om hva som trengs når de kommer til campusen. Og de kan spørre om alt det de lurer på. De kan også delta på eventuelle digitale arrangement på fakultet, institutt og studieprogram.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- De følges opp tett

Internasjonal seksjon arrangerer en digital informasjonsdag for studentene 11. august, hvor det blir gitt praktisk informasjon.

- Studentene vil bli tett fulgt opp gjennom høsten. Vi planlegger også et velkomstprogram for dem når de kommer til NTNU våren 2021, sier seksjonssjef Anja Linge Valberg.

NTNU har også avlyst all utveksling av studenter denne høsten. Flesteparten av utvekslingsstudentene ved universitetet er finansiert gjennom Erasmus-programmet.