Internasjonale studenter:

Nå greier de likevel å innfri UDIs pengekrav

Før sommeren var de internasjonale studentene bekymret for om de fikk tjent nok penger til å fortsette studiene i Norge. Nå har det ordnet seg for de fleste av dem.

Pinkey Roy studerer Internasjonal business og markedsføring i Ålesund, og er aktiv i The International Students' Union of Norway. Sommerferien har hun brukt til å gå turer i Ålesund-området. Nå blir det studier og jobb i året som kommer.
Publisert

- Tusen takk! Vi har fått god hjelp hele veien, både fra NTNU, Sit og regjeringa, sier masterstudent Pinkey Roy fra Bangladesh.

Da UA intervjuet henne i april var hun fortvilet over den situasjonen de internasjonale studentene hadde havnet i. For å få studere til høsten må gradsstudentene dokumentere at de har 123 519 kroner på konto til livsopphold. Hvordan skulle de greie å tjene disse pengene når koronaviruset stengte store deler av Norge og bedrifter permitterte ansatte?

Fortvilelsen er borte når UA kontakter Pinkey Roy like før studiestart. Nå er stemmen fylt med solskinn og sang når hun forteller om tingenes tilstand.

- Jeg har fått en deltidsjobb i ett år framover, der jeg jobber for den internasjonale studentunionen i Norge. Jobben gjør at jeg vil være i stand til å oppfylle UDIs pengekrav, sier hun glad.

LES OGSÅ: Ber UDI kutte i pengekrav

LES OGSÅ: Slik holder Tina ut å være strandet i Norge

Fikk pengestøtte fra NTNU

Mange av de andre internasjonale studentene har også greid å skaffe seg jobb i sommer. Da Norge lempet på tiltakene, ble det behov for arbeidskraft i restauranter, barer og på hoteller.

NTNU prøvde å hjelpe dem et stykke på vei ved å tilby dem 10 000 kroner. Dette under forutsetning av at de hadde mistet inntekt og ikke fikk penger fra Nav.

- Det var veldig fint gjort av NTNU. Selv hadde jeg ikke jobb det siste året og kunne ikke søke om disse pengene. Jeg tror heller ikke så mange andre studenter her i Ålesund trengte dem, men de var gull verdt for dem som fikk dette beløpet, sier hun.

Det var 110 studenter som kvalifiserte seg til dette stipendet fra NTNU. Regjeringa forskjøv også tidspunktet for vurdering av forsørgerevnen til 1. oktober 2020, slik at studentene skulle få litt bedre tid på seg til å tjene penger.

Roy er strålende fornøyd med all hjelpa de har fått. NTNUs internasjonale kontor har vært svært hjelpsomme, har tatt jevnlig kontakt og gitt gode råd. I april fikk de utlevert matkasser, som ble gitt i gave fra viserektor Annik Magerholm Fet. I mai fikk de gavekort på 500 kroner av Sparebanken Møre.

- Den støtten vi har fått fra regjering, NTNU og Sit er mer enn vi kunne forvente. Vi ble så godt tatt vare på, skryter hun.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Det lukter universitet

Roy har nettopp hatt et ærend på campus Ålesund. Da var det 2-3 måneder siden sist hun var innom.

- Det lukter så godt å være i hovedbygget! Det lukter universitet. Jeg kan ikke vente med å starte opp igjen med klassen min, selv om det blir ei blanding av digital undervisning og fysisk undervisning, sier hun.

Nå er Pinkey Roy i gang med deltidsjobben på 32 prosent som politisk rådgiver hos The International Students' Union of Norway. Skuldrene er senket. Hun vil ha nok penger på bok. Studieåret er sikret.

- Jeg tjener ikke så mye, men vi studenter lever svært enkelt. Og noe penger hadde jeg fra før også. Det gjør at jeg vil få fornyet studietillatelsen, så alt løste seg på en god måte, sier hun.

UDIs pengekrav

For at internasjonale mastergradsstudenter skal få fornyet studietillatelsen, krever UDI dokumentasjon på at de har nok penger på bok. Pengekravet er på kroner 123 519,- kommende studieår. Foregående år var beløpet på 121 220.

Før de får forlenget studieoppholdet vil myndighetene være sikre på at studentene har nok penger å leve for det kommende året.

Summen på 123 519 kroner kan være studielån, stipend, egne penger på konto eller en kombinasjon av dette. Studenter som har en deltidsjobb i Norge, kan ta inntekten derfra med i betraktning, ifølge UDI. Fristen for å søke om fornyet opphold er vanligvis en måned før nåværende oppholdstillatelse går ut.

Mange av de internasjonale studentene var svært bekymret for om de ville greie å innfri pengekravet. Etter at Norge iverksatte sine tiltak mot korona, ble det vanskeligere å få sommerjobb og deltidsjobb.

NTNU har gitt 110 kvalifiserte søkere 10 000 kroner hver i engangsstipend. Regjeringa har forskjøvet fristen for å dokumentere at de har nok penger på bok til 1. oktober.