Førstereis-rektor Anne Borg på generalprøve

Litt over klokka 10 tester Anne Borg ut talen for kamera og mikrofon. Årets studiestart er hennes første som NTNUs rektor.

Gode råd til studenter - og ansatte - fra immatrikuleringen:

I forelesningssalen: Husk avstand og husk våtservietter.

wide

I lunsjarealer og ellers: Husk Antibac.

wide

Faddere kommer ruslende

En halvtimes tid før immatrikuleringa starter kommer noen faddere ruslende med sin faddergruppe og har omvisning for nye studenter på Gløshaugen. De tilhører linjeforeninga Omega, som er for studenter på kybernetikk og elsys.

Fadderne blir litt i stuss når vi spør om hvor de skal følge rektors immatrikuleringstale og har ingen planer. Men det skal være et fellesarrrangement for dem etter hvert.

Under fotoseansen har de smitteverntiltakene godt innabords og understreker at de må stå med en meters avstand.

108 000 studenter

Mandag er det studiestart i flere av landets universitetsbyer. NTNU, Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen og Universitetet i Tromsø har alle immatrikulering denne dagen.

Det har i år vært rekordhøy søking til universiteter og høgskoler gjennom Samordna opptak. Om lag 108 000 har fått tilbud om studieplass.

Ved NTNU skal over 9000 nye studenter ha sin første studiedag ved NTNU – i byene Ålesund, Trondheim og Gjøvik.

For første gang samles ikke alle de nye studentene på campus. Det er tomt på plena på Gløshaugen. De mange tusen studentene som vanligvis toger inn på plena akkurat denne dagen er ikke der. Rektor er der nesten alene. Det er hennes aller første immatrikulering som rektor. Det er også NTNU sin første digitale immatrikulering.

Les intervju med Anne Borg her.

Det blir en digital velkomstseremoni som sendes klokka 11.00 til 11.30. Det blir taler fra rektor, hilsen fra Erna Solberg og Henrik Aasheim, presentasjon av studentorganisasjoner og nyttige tips. Bandet «I like to sleep» vil spille seg rundt på campus.

Studentgjeng på immatrikuleringen 2020
Immatrikulering 12.08.2019.