– Avlyses fadderuka så får det konsekvenser

NTNU-faddere forstår at det vies mye medieoppmerksomhet til fadderuka om dagen, med mener de har mer kontroll enn det gis uttrykk for.

Det ser ut til at én-metersregelen ikke alltid ble håndhevet som ment under starten av årets fadderuke.

Siden fadderuka fikk sitt startskudd i flere norske studiebyer mandag, har det blitt større oppslag i flere medier om at faddergrupper sitter for tett sammen i offentlige rom. Dette gjelder også Trondheim. Tirsdag kunne Adresseavisen melde om at en person i et fadderutvalg ved NTNU har fått påvist Covid-19-smitte, og har blitt satt i isolasjon. Også i Bergen har en student fått påvist smitte, ifølge NRK.

Tirsdag gikk direktør i Barne,- ungdoms- og familiedirektoratet, Mari Trommald, ut i Aftenposten og mente at fadderukene burde avlyses.

Oscar Mørk, Wilhelm Bergesen og Andreas Glad Farstad er faddere for Elektra, linjeforeningen for elektrostudentene. De har ikke selv fått med seg oppslagene det siste døgnet, men sier de opplever økt press fra alle kanter om at festing i fadderuka ikke er greit.

free

– Vi hadde en innendørs samling i går. Alt gikk etter retningslinjene. Vi hadde under 20 personer på festen, lokalet var stort nok til at vi holdt en meters avstand, vi hadde rikelig med desinfiserende middel, og vi fører logg over hvem som er til stede for å sikre en eventuell smittesporing, sier Farstad.

I tillegg til å være faddere så bor de i samme kollektiv.

– Likevel fikk vi naboklager, og det er vi ikke vant til fra tidligere. Jeg tror folk er mer oppmerksome på festbråk nå enn før, fordi de hører latter og musikk og dermed hopper til konklusjonen at her er det noen som ikke følger smittevernsreglene, sier Mørk.

– Det er sikkert faddergrupper som opererer med løsere regler enn det vi gjør, men jeg tror også at det noen ganger kan se mye verre ut enn det egentlig er.

– Studentene ofrer allerede mye

Tirsdag ettermiddag klokken 16 skal regjeringen holde pressekonferanse om blant annet studiestarten. Elektra-fadderne håper det ikke kommer videre innstramminger.

– Årets nye studenter har allerede måttet ofre så mye. De kan ikke være nær hverandre, de må hele tiden yte stor forsiktighet, og kan liksom ikke slappe helt av. I tillegg er det forbudt å sosialisere med medstudenter utenfor sine faddergrupper. Normalt ville man blitt kjent med mange medstudenter på studiet, men i år blir man kjent med bare en håndfull, sier Bergesen.

De to andre er enige, og mener at om fadderuka skulle tvinges til å avlyses kan det få store konsekvenser.

– Jeg tror rett og slett mange studenter kommer til å falle ifra. Jeg møtte mine beste venner i fadderuka, og det gjorde at studietiden ble lettere på flere plan. Jeg hadde kanskje ikke vært like tilbøyelig til å stille spørsmål til en foreleser i forelesning om jeg ikke var trygg på mine medstudenter i salen, sier Mørk.

Mener fadderne fortsatt tar smitte seriøst

Amanda Grodås og Michelle Djurstedt er faddere for nye medisinstudenter, og er enige i at årets studenter allerede har en amputert start på studietiden.

– De mister allerede mye med at de kun kan sosialisere innenfor egen faddergruppe, sier Grodås.

free

Faddergruppene som sitter rundt om i parken under intervjuet sitter med god avstand, men både Grodås og Djurstedt sier de vet at avstanden ofte blir mindre på kveldstid og når alkoholen kommer inn i bildet. Begge mener at selv om noen faddergrupper sitter for tett så foregår det mye arbeid innad i faddergruppene som ikke synes.

– Det er så klart leit når én-metersregelen svikter nå og da utover kvelden, men samtidig så er det mye annet preventivt arbeid som gjøres. Det føres lister over hvem som er med hver kveld, og det er ikke lov å være med andre utenfor sin faddergruppe, og det sies alltid ifra om noen sitter for tett. Og folk tar det veldig pent og krangler ikke på det, sier Djurstedt.

De har ikke selv vært vitne til at faddergrupper sitter for tett, men de er uenige med Trommald om at fadderuka burde avlyses.

– Da er det de ressurssvake studentene som faller fra først. De som er født sosiale finner som regel en måte å få seg venner på uansett, men fadderuka er til for de som ikke nødvendigvis er like utadvendte, sier Grodås.

Elektra elektrostudenter NTNU fadder fadderuke
Medisin fadderuke