Tjora vil opprette studentfamilier for å hjelpe ensomme studenter

- Enmetersregelen er ikke bra for ensomme studenter uten sosiale nettverk. Her må vi være kreative og gjøre noe for at de blir en del av fellesskapet, foreslo styremedlem Aksel Tjora på torsdagens styremøte.

- Jeg opplevde det selv. Første høsten på Gløshaugen var trist, sa Aksel Tjora, flankert av Nina Refseth og Simen Ringdahl.

Forslaget ble svært godt mottatt av NTNUs styre.

- Takk, Aksel, for at du setter dette temaet på dagsorden, sa Mathilde Sjøhelle Eiksund, som er student og nytt styremedlem dette studieåret.

Etablere små grupper

Tjora var også innom samme problemstilling på styremøtet i mai. Da foreslo han ei ordning med «studentfamilier», der små grupper kan utgjøre et fellesskap. Slike grupper så han for seg kan hjelpe hverandre faglig og sosialt. Om mulig bør de bestå av studenter med felles interesser som ikke bor så langt fra hverandre.

LES OGSÅ: Også akademikere har lov til å ytre seg idiotisk

LES OGSÅ: «NTNU driver ikke med utenrikspolitikk» - Ikke det?

Flere av NTNUs styremedlemmer uttrykte bekymring for studenter som kommer til byen og som ikke kjenner noen, og som strever med å etablere sosiale nettverk.

- Som ny student på Gløshaugen, syntes jeg selv første høsten var trist, fortalte Tjora. Vi må tenke på studentene uten nettverk og gjøre noe for dem, foreslo han.

- Bruk venneprisen

Tre nye styremedlemmer deltok for første gang på styremøtet: Eiksund, Simen Ringdahl og Ingvill Stuvøy. De to første er valgt inn av studentene, og Stuvøy av de midlertidig ansatte. Alle deltok aktivt fra første stund:

- Hvis NTNU hadde gått over til heldigital undervisning, hadde studentene sittet hjemme i sin hjemby eller isolert på hybelen. Dette ville påvirket det psykososiale og opplevelsen av å være student, sa Simen Ringdahl.

Han mente det vil være lurt å involvere linjeforeningene og Studentsamskipnaden (Sit) for å undersøke hvordan studentene har det i hverdagen.

Kristin Melum Eide var initiativtaker til å få etablert en vennepris, den som fikk navnet « Buddy-prisen». Hun foreslo at prisen kan være et virkemiddel for å involvere ensomme studenter.

- Her fins det en sum penger og det går an å konkurrere om å bruke prisen spesifikt inn mot et slikt tiltak, sa hun.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Unngå at syke må gå på campus

Tim Torvatn trakk fram at noen studenter ikke kan være på campus fordi de er syke eller smittet. Det kan bli et problem for dem når NTNU nå satser på en struktur med fysisk tilstedeværelse. De kan få et dårligere tilbud. Samtidig kreves det ressurser for å tilby både digital og fysisk undervisning og noen håndterer kanskje ikke begge oppleggene like bra.

- Vi må ikke ha det slik at studenter som opplever seg syke, går på campus for å få med seg det fysiske opplegget fordi det digitale ikke er bra nok. Dette berører også faglærere som trenger ressurser til god undervisning, understreket han.

Mathilde Sjøhelle Eiksund mente NTNU bør dra veksler på studentfrivilligheten.

- De gjør mye godt arbeid allerede. Jeg vil også understreke hvor viktig det er at NTNU fortsetter å legge til rette for studentene slik at det er mulig for studentene framover å møtes og ha nære relasjoner på campus.

- Fagmiljøene har beredskap

Rektor Anne Borg varslet at forslaget om studentfamilie skal bli en diskusjon internt. Både Sit og linjeforeningene gjør mye, men ikke alle benytter Sits studentboliger eller er med i linjeforeningene, påpekte hun. Derfor så hun for seg at flere enn dem må spille en rolle. Å bruke venneprisen som et virkemiddel syntes hun også var et godt forslag.

Prorektor for utdanning, Marit Reitan, viste til at NTNU allerede har en beredskap for når studenter blir syke og holder seg hjemme.

- Dette tenker faglærere på hele tida og er opptatt av problemstillinga. Bortsett fra at vi kan legge enda mer til rette når det kommer til infrastruktur, så er det fagmiljøene som må ordne dette, sa hun.

- Formidabel jobb

Anne Borg orienterte også styret om status når det gjelder smitteverntiltak og all annen organisering dette viruset fører med seg. Hun var svært fornøyd med hvordan Fadderuka så langt hadde forløpt.

- Vi har hatt et godt samarbeid med dem som har ansvar for Fadderuka og de har tatt ansvaret på stort alvor. Jeg må si de har gjort en formidabel jobb, skrøt hun, og pekte på at seine sammenkomster og festbråk ikke har vært en del av Fadderuka.