481 oppgaver skulle ikke vært publisert - ble lagt ut åpent på NTNUs hjemmesider

I en periode i sommer lå totalt 481 studentoppgaver hvor studenten ikke ønsket publisering åpent ute på NTNU Open på grunn av en teknisk feil.

Alle fakultet ved NTNU, med unntak av ett, er berørt av feilpubliseringen av 481 bachelor- og masteroppgaver.

(Ingressen er oppdatert mandag 10.45 med en presisering om årsak til at oppgavene ble offentliggjort, red.anm.)

- Det er svært beklagelig at dette har skjedd. Både vi og Unit (Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning, journ.anm) tok det på stort alvor da det ble oppdaget, sier Annikken Løe, leder av Avdeling for studieadministrasjon ved NTNU.

I utgangspunktet ønsker NTNU at alle beståtte master- o gbacheloroppgaver publiseres åpent. Men i enkelte tilfeller går det an å få utsatt publisering, og studentene kan også be om at oppgaven ikke skal publiseres i det hele tatt.

Det er i sistnevnte kategori de 481 oppgavene som i en periode i sommer lå åpent ute på NTNU Open hører til. 458 av oppgavene er bacheloroppgaver, resten masteroppgaver.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Studentenes åndsverk

- Oppgavene er studentenes åndsverk. Vi ønsker selvfølgelig som en del av NTNUs samfunnsoppdrag å spre så mye kunnskap som mulig, men det er studentene som eier alle rettigheter og som bestemmer hva som skal skje med dem etter levering, sier Øyvind Hauge, prosjektleder for digital vurdering.

De har nå sendt ut e-post til alle berørte studenter hvor studentene oppfordres til å ta kontakt om de skulle ha spørsmål.

Teknisk feil

Årsaken til den utilsiktede publiseringen er rett og slett en teknisk feil, forteller de to.

- På grunn av en feil under oppgraderingen av programvaren som henter oppgavene fra Inspera Assessment(innleveringssytemet, journ.anm) og publiserer dem i NTNU Open har oppgavene blitt lagt ut selv om studentene ikke har ønsket offentliggjøring, forklarer Løe.

- Dessverre har altså en teknisk feil medført at studentenes ønsker ikke ble ivaretatt, supplerer Hauge.

Omtrent hundre besvarelser lastet ned

Hauge forteller at i overkant av hundre av besvarelsene er blitt lastet ned av mennesker, og at omtrent 60 prosent er indeksert av søkemotorer. Nå jobber de på spreng for å få fjernet indekseringen.

- Vi har også slettet alle oppgavene fra NTNU Open. Feilen ble oppdaget 12.august, og dagen etter jobbet vi med å finne ut hva det var som hadde skjedd og omfanget av problemet. Da vi fant ut av dette ble alle oppgaver og vedlegg slettet. Det skjedde 14.august, sier Løe.

De første feilpubliseringene skjedde i juni, mens flesteparten av oppgavene som lå åpent ute ble publisert i juli og lå dermed rundt en måned før feilen ble oppdaget.

Berører nesten alle fakultet

- Alle fakultet med unntak av Fakultet for arkitektur og design er berørt av dette, men den store majoriteten av besvarelsene kommer fra Institutt for språk og litteratur, sier avdelingsleder Løe.

De sier det er umulig å spekulere i hvilke konsekvenser dette kan få, både når det gjelder eventuelle rettslige skritt fra studenter og når det gjelder hvordan situasjonen påvirker omdømmet til NTNU.

- Det som er viktigst for oss nå er å gi studentene beskjed om at deres ønske ikke har blitt ivaretatt. Vi ønsker å gi et tydelig signal om at vi nå gjør det vi kan for å rydde opp og kommunisere med de berørte. Vi håper at feilen ikke skaper problemer for noen av våre studenter, sier Hauge.

- Også er det viktig å understreke at vi tar alle systemsvikter på alvor. Vi har meldt fra til Datatilsynet og varslet både ledere og studenter.

De jobber også med Unit for å sørge for at dette ikke skjer igjen. Ifølge prosjektleder Hauge skal den tekniske feilen ikke ha rammet andre universitet.

- Det som er hell i uhell her er at vi er en foregangsinstitusjon som er med på et pilotprosjekt. Så såvidt vi vet er ikke andre institusjoner berørt.