Innfører digital registrering ved fysisk undervisning

Som et ledd i å kunne spore potensiell smitte oppfordrer NTNU-rektoren nå alle om å stemple inn til forelesning.

I mars måtte universitetslektor Egil Krystad avbryte forelesningen da NTNU stengte ned. Nå skal digital registrering av oppmøtte til undervisning sørge for effektiv smittesporing dersom det skulle dukke opp smitte på campus.

- Vi oppfordrer alle som deltar i undervisning i NTNUs arealer til å registrere seg digitalt. Da kan vi bidra i det viktige arbeidet med smittesporing ved et eventuelt tilfelle av covid-19 på campus, sier NTNU-rektor Anne Borg i en pressemelding.

I pressemeldingen lanserer universitetet sitt nye digitale innsjekkingssystem som bruker QR-koder for at studentene enkelt skal kunne registrere seg inn.

Hvert rom vil ha sin egen QR-kode, og etter scanning av denne blir studenten sendt videre til et innsjekkingsskjema hvor tid kan justeres, samt eventuell seteplass fylles inn.

Det er også mulig å bruke skjemaet til manuell registrering så langt som ti dager tilbake i tid.

I pressmeldingen bedyrer universitetet at «Det er sikkert å bruke NTNU check-in... ...Dine registreringer benyttes ikke til noe annet formål, og blir slettet automatisk etter 10 dager.»

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.