Tjente 2,5 mill på «Fattig student»

Da UA intervjuet Karen Elene Thorsen forklarte hun hvordan man som student kan greie seg med 400 kroner på mat i uka. I fjor tjente hun 2,5 millioner på å gi matråd til studenter som vil leve billig.

Karen Elene Thorsen har tjent gode penger på konseptet «Fattig studeent. Nå har hun også lansert en app som har fått navnet «Sulten».

- Hemmeligheten er bare at jeg bruker absolutt alt jeg kjøper inn. Å ha en plan for innkjøpene gjør at man kaster mindre mat og dermed bruker mindre penger, forklarte Thorsen til UAs reporter for et halvt år siden da hun ble bedt om å redegjøre for ideen bak «Fattig student.»

Da hadde studenten fra Flekkefjord rukket å få 18 000 følgere på Instagram-kontoen med navnet Fattig student. Kontoen ble oppdatert på hva hun handler inn hver uke. Ved siden av å gi råd om mat via Instagram, VG-TV og skrive bok om samme tema, jobbet Thorsen med en bachelor i livsstilsendring og folkehelse ved Høyskolen Kristiania i Oslo.

Fra 50 000 til 2,5 mill

Nå, tre år senere, har livet snudd for 23-åringen fra Flekkefjord. Ifølge ligningstall Dagens Næringsliv har hentet ut på Thorsen, tjente hun rett under 2,5 millioner kroner før skatt i fjor. Det står i følge avisa i sterk kontrast til året før, da hun var oppført med en inntekt på drøye 50.000 kroner. Halvparten av inntektene kommer fra salget av boka med tittel «Fattig student.»

I disse dager har Thorsen også lansert en app som har fått navnet «Sulten». Thorsen skriver på Instagram mandag at appen, en uke etter lansering, har fått over 40.000 nedlastinger.

Var livredd konseptet skulle være teit

Da Thorsen først skulle opprette kontoen var hun usikker.

– Du vet de folka som sier at de skal bli artister, men ikke kan synge? Jeg var livredd for at konseptet skulle være teit, og startet dermed kontoen anonymt, ler Thorsen.

Plutselig begynte hun å få mange følgere. Det ble også mange spørsmål i innboksen. På spørsmål fra UAs reporter om hva studentene spør om, svarte Thorsen at det kunne være alt mulig.

- Jeg kan til og med få spørsmål om hvor lenge man skal koke poteter. Det er sikkert mange som alltid har fått middagen servert av foreldrene, og ikke har prøvd seg på kjøkkenet før de flyttet hjemmefra. Innboksen min er helt sprengt, så nå har jeg ikke lenger nok timer i døgnet til å svare alle, men jeg prøver å lese det som kommer inn.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Nybø ba om hjelp

Thorsen en noe uforutsett henvendelse i fjor sommer. Daværende forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø ba henne om hjelp da statsråden selv skulle leve én uke på studentbudsjett.

– Jeg fikk spørsmål om jeg ville være med henne og handle maten for uka. Hun har et hektisk liv og tar gjerne en Toro-suppe spontant når hun er sulten, ifølge Thorsen.

Thorsen bruker omlag 400 kroner på mat i uka, mens en gjennomsnittlig student bruker rundt 800 kroner.

Nøkkel: Gjenbruk

Før man starter på handlelista råder Thorsen til å skrive ned ukas første middag man har lyst på. Når du har denne idéen klar, må du til neste rett lage noe som har noenlunde de samme ingrediensene som første middag, samtidig som du kan legge til et par ingredienser. Dette gjentas også ved middag nummer tre.

Etter å ha fått en god lengde på handlelista må du ved fjerde og siste middag kun bruke ingredienser som er igjen fra de tre tidligere måltidene.

Så spørs det om Karen Helene Thorsen fortsatt følger sine egne råd fullt ut. «Fattig student» er blitt en holden student.

Karen Elene Thorsen, Uka 2019, fattig student, instangram