– Det blir godt å komme tilbake på campus

Petter Sunde er en av mange byggstudenter på førsteåret som måtte gå i karantene etter smittetilfeller i forelesninger forrige uke. Fredag går han inn i sin siste dag med karantene.

Byggstudent Petter Sunde er snart ferdig med karantenetiden sin, og gleder seg til å jobbe sammen med medstudenter på campus igjen.

– I dag er dagen. Det er tiende og siste dag.

Det kan byggstudenten Petter Sunde fortelle. Sammen med nært halvparten av førsteårskullet fikk han beskjed torsdag kveld for en drøy uke siden om at han hadde deltatt i forelesning med en koronasmittet student to dager før, og ble bedt om å holde seg hjemme.

Han har siden testet seg to ganger og fått negativt resultat begge ganger, men har likevel lyttet til kommunens karantenebeskjed, og holdt seg hjemme til og med fredag 9. oktober. Når klokken slår ved midnatt, er karantenetiden hans over.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Sunde beskriver de første dagene etter nyheten om smitten kom som uoversiktlige.

– Vi var litt usikre rundt denne karantenetiden i starten. Gjaldt det absolutt alle sammen, eller kun de som vet de var i nærheten av den smittede? Måtte man fortsatt være i karantene om man testet negativt? Til slutt ble vi fortalt klart og tydelig at vi alle skulle være i karantene i ti dager, så her har jeg vært siden, sier han i vindusåpningen.

– En kraftig vekker

Sunde forteller at beskjeden kom som et slag i fjeset for de fleste.

– Det var ikke noe gøy å få den beskjeden. Det var egentlig veldig dritt, om jeg skal være ærlig. Jeg og noen andre medstudenter i min omgangskrets satt plassert langt unna den smittede i salen, og vi var alle rimelig sikre på at vi ikke hadde vært i nærheten av personen. Men man kan jo ikke vite helt sikkert, så vi protesterte ikke heller, sier han.

free

Sunde sier at de siste ukene har gitt ham en kraftig vekker på hvor fort hverdagen kan endre seg nå under pandemien.

– Det ble i det store og det hele en veldig brå overgang fra fra å være fri og gjøre hva man vil, til å måtte holde seg hjemme.

Har hatt kjipe dager

Sunde sier det har vært litt psykisk tungt å chatte med venner og bekjente som ikke er i karantene, mens han har måttet sitte hjemme.

– Derfor har det vært fint å kunne snakke med medstudenter som er i samme situasjon, og som også er i karantene, sier han.

Til tross for en lei situasjon, så har Sundes fokus hele tiden vært å holde motet oppe.

– Det har vært noen kjipe dager her og der, men for meg har det hele tiden handlet om å gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg har stått opp til samme tid som vanlig hver dag, jobbet regelmessig med studier, og slappet av med serier og fotball på TV. I tillegg har jeg funnet glede i å dra ut på løpeturer og å lage god mat hjemme. Jeg bor også i kollektiv med flere andre, så jeg har kunnet sosialisere litt med de, sier han.

Ber studentene registrere seg

Sunde håper at trondheimsstudentene igjen blir flinkere til å registrere seg i forelesninger.

– For meg har det vært en selvfølge å registrere seg i forelesning, og jeg håper at alle kan gjøre sitt for at smittesporingen blir mest mulig effektiv. Det er ingen av oss som ønsker å smitte noen, og det er heller ikke spesielt gøy å sitte i karantene. Registrering er absolutt viktig.

Det har jo blitt diskutert et påbud om å registrere seg. Tror du det er riktig vei å gå?

– Om det kommer et påbud så kommer jeg iallfall til å støtte det, sier han.

Sunde mener det blir godt å returnere til campus, og å kunne jobbe i samme rom som andre medstudenter igjen.

– Det blir fort mange distraksjoner hjemme. Det å kunne være på campus gjør at man føler mer at man studerer, enn om man bare skulle jobbet med fag hjemmefra.

Hva er planene i morgen når du er "fri" igjen?

– Planene er iallfall ikke å sitte inne. Det blir nok å starte dagen med en god økt på idrettssenteret, og kanskje invitere til litt ballspill med venner. Så finner jeg sikkert på noe på kvelden og. Planene er ikke helt satt, men de blir store, og innenfor smittevernreglene selvfølgelig, sier han med et smil.

student karantene