Mener Isfit-festivalen burde blitt utsatt

Når Isfit-festivalen går av stabelen i februar blir det en meget redusert festival hvor kun norske og utenlandske studenter som befinner seg i Norge kan delta fysisk. Brasilianske Nathalia Muniz og flere studenter fra andre land ber Isfit utsette festivalen.

Brasilianeren Nathalia Muniz skulle ønske Isfit ville utsatt festivalen for å prøve å inkludere flest mulig studenter fra andre land.

– Jeg har aldri deltatt på Isfit før, og så veldig fram til å delta. Nå får jeg bare håpe at jeg fortsatt er student i 2023, sier Nathalia Muniz via Skype.

Hun er student ved universitetet i Rio de Janeiro, og studerer lingvistikk.

Muniz er en av flere studenter verden over som viste sin frustrasjon i kommentarfeltet 26. september, da Den internasjonale studentfestivalen i Trondheim (Isfit) la ut en facebook-post om at det ikke vil bli invitert studenter utenfor Norge til å delta på festivalen i februar.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

"Please postpone it. I won't be student anymore. This was my last chance"

"Postpone it, please!!"

Dette er to av flere kommentarer under facebook-posten.

Ønsker mer informasjon

– Jeg ble veldig frustrert da jeg fikk avslaget på søknaden om å være deltaker. Jeg mener de kunne ha vurdert å utsette festivalen med noen måneder. Det er snakk om at en vaksine kan være klar på nyåret, og da kan det jo hende at noen av reiserestriksjonene blir lettet på allerede på vårparten, sier Muniz.

Hun erkjenner at hun ikke har innsyn i arbeidet til Isfit, og at det kan godt hende de absolutt ikke har anledning til å utsette.

– Jeg skulle bare gjerne hatt mer informasjon om hvilke vurderinger som har blitt tatt. Å bare annonsere at festivalen vil skje uten tilreisende studenter fra andre land, uten å gi en god innføring i hva som ligger bak beslutningen, er ikke en særlig god strategi. Vi er mange som er svært skuffede, og jeg synes Isfit kunne kommet litt mer på banen og svart på henvendelsene om å utsette festivalen, sier Muniz.

Festivalen skal fortsatt holdes digitalt for de som ikke kan være til stede. Hvorfor er det så viktig at det legges opp til at flest mulig kan delta fysisk?

– Basert på det jeg har hørt fra de som har deltatt tidligere, så er det en veldig unik opplevelse. Alt fra å bo hos en norsk familie til å ta gratis buss rundt om i Trondheim, og delta på debatter og kulturarrangementer. Selv om en digital festival kan fungere greit, så blir det ikke det samme, forteller Muniz.

Isfit: – Kan ikke utsette

Isfit-president Mathilde Breda Enkerud forstår godt Muniz' frustrasjon, men sier at det ikke er mulig å utsette.

– Organiseringen av festivalen har siden starten av prosessen da jeg ble valgt til leder vært orientert rundt å arrangere festivalen i februar. I tillegg har vi en avtale med Studentersamfundet om å låne lokaler til arrangementer i det tidsrommet, og vi har mange frivillige arbeidere som har satt av tid i denne måneden. Det er rett og slett ikke så enkelt som å utsette.

- Selv ikke et par måneder?

– Nei, vi har satt ganske faste rammer for oss selv og de frivillige. Samtidig er vi opptatte av at vi fortsatt skal arrangere festivalen så godt som mulig til tross for situasjonen vi står i. Vi tror heller ikke situasjonen kommer til å endre seg tilstrekkelig med et par månders utsettelse.

Vil ha åpen prosess

- Føler dere at dere har gitt tilstrekkelig informasjon om avgjørelsen om ikke å invitere studenter fra utenfor Norge?

– Det er alltid ting som kan gjøres bedre, men vi føler vi har fått ut den viktigste informasjonen til Isfit-deltakerne. Samtidig er det vanskelig å gi tilstrekkelig informasjon til alle i en facebook-post, så vi skal jobbe videre med informasjonsarbeidet nå framover, og ha en så åpen prosess som mulig, sier hun.

Hun håper Muniz og alle andre skuffede studenter i utlandet ser framover mot neste festival.

– Vi håper på å fortsatt holde god kontakt med studentmiljøer internasjonalt i årene som kommer, og håper at så mange som mulig ønsker å delta på Isfit 2023, sier Enkerud.