NTNU med på praksis-pilot

Den nye Arbeidslivsportalen skal gi bedre informasjonsflyt mellom studiested, student og praksissted.

NTNU skal sammen med Oslomet og Universitetet i Stavanger teste ut den nye praksisplattformen før resten av sektoren.

Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning (Unit) starter nå utrullingen av Arbeidslivsportalen, og med på laget i pilotfasen er NTNU, Oslomet og Universitetet i Stavanger.

Målet er at de tre institusjonene skal ta tjenesten i bruk i høst før den rulles ut til hele sektoren i løpet av føste kvartal 2021.

I en pressemelding skriver Unit at de nå jobber med å få registrert praksissteder, og kvalitetssikre disse registreringene for å unngå potensielle misforståelser.

Arbeidslivsportalen skal i første omgang være et sted for informasjonsflyt mellom studiested, student og praksissted, og Unit skriver også på sine nettsider at studentene med denne tjenesten vil oppleve mer rettferdighet i praksisplassfordelingen.

Ifølge Unit kan det også være aktuelt med et samarbeid med NHO om å utvikle plattformen som et sted arbeidsliv og studenter kan utveksle tilbud og behov, samt å få portalen til å fungere som et verktøy for å enkelt få på plass praksisavtaler mellom institusjonene og arbeidslivet.

Dette er behov NHO har meldt inn, og de to aktørene er nå i dialog om det videre arbeidet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.