Studentersamfundet i Trondheim stenger dørene for semesteret

Når de siste gjestene forlater Studentersamfundet i Trondheim natt til lørdag, stenger stedet inntil videre.

- Det er stor risiko for å bli satt i karantene. De frivillige frykter også koronasmitte, sier Karen Mjør i Studentersamfundet

Samfundet blir stengt for å hindre smittespredning og for å redusere belastningen for de frivillige.

– Belastningen for de frivillige har blitt for stor, sier leder Karen Mjør til Adresseavisen.

- Dette er en tung avgjørelse å ta. Som Trondheimstudentenes naturlige samlingssted både i og utenfor pandemi har det vært veldig viktig for oss å skape et sosialt tilbud for alle, spesielt i en periode hvor behovet for en sosial arena på mange måter har vært større enn noen gang, sier lederen for Studentersamfundet.

- Det er stor risiko for å bli satt i karantene. De frivillige frykter også koronasmitte. Det har vært flere tilfeller av smitte på huset, men ingenting har spredt seg på Samfundet.

Det er andre gang i 2020 studenthuset blir stengt. Mjør er den første lederen ved studenthuset etter 2. verdenskrig som har blitt nødt til å stenge det.

Etter sommeren har Samfundet vært åpent, men med strenge smittevernrestriksjoner.