Ønsker å etablere nattåpen studenttelefon

Mental Helse er bekymret for studentenes psykiske helse, og ønsker å etablere en nattåpen studenttelefon. Sit opplever ekstra stor pågang på sine samtaletimer denne høsten, og mener et nattåpent tilbud ville vært positivt.

VVi ønsker vi å kunne ha en linje som studenter kan benytte på tider av døgnet der man normalt ikke ringer hjem, sier Aslaug Timland Dale, daglig leder for Mental Helses Hjelpetelefon.

Mental Helse har lenge ønsket å ha en egen studenttelefon. Med koronasituasjonen øker bekymringen for den psykiske helsen til studentene. Men ennå er ikke det økonomiske grunnlaget for tjenesten på plass.

– Vi får veldig mange telefoner fra studenter også i normale tider, og har flere ganger forsøkt å starte opp en egen studenttelefon. Nå under koronaepidemien er bekymringene for studentenes psykiske helse ekstra stor, sier Aslaug Timland Dale. Hun er leder for Hjelpetelefonen, som drives av Mental Helse.

LES OGSÅ: Studentundersøkelse: Verre enn i februar, bedre enn i april

Nattåpen

Planen er, dersom Mental Helse klarer å få opprettet tilbudet, at studenttelefonen skal være åpen mellom kl 19 og 07 hver dag, i det tidsrommet der alle andre hjelpetilbud er stengt. Studenttjenesten skal bestå av både chat og telefon.

Dale påpeker at mange førstegangsstudenter har fått et brått møte med studentlivet og hybeltilværelsen.

– Restriksjoner og begrensinger som er iverksatt på grunn av pandemien er med på å forsterke ensomhets- og utenforskapsfølelsen for mange. Mange har ikke klart å etablere et nettverk på nytt studiested og blir derved fort sittende alene på hybelen, sier Dale.

Det at vi nå går inn i en periode hvor døgnets timer for det meste er mørke bidrar også til at tankekjøret kan oppleves vanskeligere, sier hun.

– Det er lettere å håndtere tunge tanker når det er lyst rundt deg. Derfor ønsker vi å kunne ha en linje som studenter kan benytte på tider av døgnet der man normalt ikke ringer hjem eller til ei venninne, men heller ønsker å snakke med en fortrolig fremmed, sier Dale.

LES OGSÅ: Foreslår 10 millioner ekstra til studenters psykiske helse

Trenger økonomisk støtte

Mental Helse har allerede et tilbud alle kan bruke, som heter Hjelpetelefonen. Men Dale mener studentene trenger et eget tilbud, der de ikke trenger å vente i telefonkø for å få snakke med noen.

Hjelpetelefonen er anonym, så hun vet ikke nøyaktig hvor mange av de som ringer inn som er studenter.

– Men vi ser at på chattelinjen vår er aldersgjennomsnittet gått ned - fra 26 år i starten av pandemien til 21 år nå i oktober, forteller hun.

Hun sier at de flere ganger har fått tilbakemeldinger fra studenter som sier de ikke hadde klart seg uten Hjelpetelefonen.

Ennå er det likevel ikke klart om det blir en egen studenttelefon.

– Vi har kun ansatte til å betjene telefonene våre, ikke frivillige. Derfor er vi helt avhengige av å få økonomisk støtte for å opprette telefonen, og har nå søkt blant annet Stiftelsen DAM om støtte, sier hun.

Mange ønsker samtaler i Trondheim

Sit, Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim, tilbyr studentene samtaler med rådgivere og helsesykepleiere. Tjenesten opplever nå stor etterspørsel.

– Pågangen er større i høst enn den har vært tidligere. Samtalene blir booket så snart de legges ut, forteller Marianne Ingeborg Karlsen, avdelingsleder i Sit.

Det er flest fysiske samtaler, men også videosamtaler og telefonsamtaler bookes øyeblikkelig.

– Det samme opplever psykososial helsetjeneste, forteller Karlsen.

Hun sier det er et godt og positivt tiltak dersom det etableres en døgnåpen telefontjeneste for studentene.

LES OGSÅ: Uten fysisk oppmøte hadde vi slitt mer

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Studenthelse - et eget fag

Eli Stålesen, leder for Samskipnaden i Agders helsetjenester, har kommet med innspill til Mental Helse om hva en slik studenttjeneste bør inneholde.

– Studenthelse er jo på mange måter et eget fag, sier Stålesen, som er utdannet psykoterapeut.

Hun forteller at SiA Helse har hatt rekordmange samtaler under fire øyne med studentene i koronaepidemien, spesielt nå i høstsemesteret.

– I disse samtalene har ensomhet fått større oppmerksomhet enn det hadde tidligere. I vår merket vi også at de som allerede hadde behov for et tilbud, hadde et enda større behov nå under pandemien, sier hun.

Stålesen påpeker at selv om SiA Helse er der for studentene, gir de jo ikke et tilbud om natten eller i ferier.

– Derfor håper jeg at vi skal få på plass en telefontjeneste som også er åpen om natta, helger og i ferie og fridager, sier hun.