Foreslår 10 millioner ekstra til studenters psykiske helse

Mer penger og egen ekspertgruppe skal bedre studentenes psykiske helse, håper regjeringen.

Fagstatsråd Henrik Asheim sier at hva pengene skal brukes til blir klart når en ny ekspertgruppe leverer første rapport om to uker.

- Mange har sittet alt for mye alene på hybelen. Jeg synes det er vondt å tenke på at vi ikke klarer å fange opp alle som kjenner litt ekstra på ensomheten, men håper at disse ekstra millionene kan brukes til å gjøre studenttilværelsen litt bedre for flere sier Henrik Asheim, statsråd for høyere utdanning, i en pressemelding.

Der kommer det frem at regjeringen har opprettet en ekspertgruppe som skal komme med forslag til konkrete tiltak og anbefalinger knyttet til eksamen, psykisk helse og gjennomføring av studiene.

- Vi har hatt jevnlige møter med sektoren siden mars. Situasjonen er alvorlig, og vi må innstille oss på å leve med strenge tiltak en god stund til. Derfor formaliserer vi nå dette samarbeidet ved å opprette en gruppe som skal vurdere og foreslå tiltak raskt, sier Asheim.

Hvordan de ti millionene skal brukes blir avgjort når gruppen har levert sin første rapport om et par uker.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: Ønsker å etablere nattåpen studenttelefon