Han er studentenes nye leder

Andreas Knudsen Sund er valgt som ny leder i Studenttinget fra årsskiftet.

23-åringen fra Lillesand overtar som leder for Studenttinget etter Åste Solheim Hagerup.

23-åringen kommer fra Lillesand i Agder og går i femteklasse på sivilingeniørstudiet i Produktutvikling og produksjon.

- Jeg vil takke Studenttinget for tilliten og ser veldig frem til å ta fatt på det spennende arbeidet som ligger foran oss, skriver Sund i ei pressemelding fra Studenttinget.

- Det vil nok handle mye om korona framover. Jeg vil jobbe mye for at studentene skal komme seg gjennom koronaperioden så bra som mulig, sier han til UA.

Det er nok å ta tak i.

- Det er mye problematikk rundt digital undervisning og det har vært mye rot med vurdering nå. Læringsmiljøet blir viktig når mange må jobbe på hybelen med dårlig nettilgang og utstyr. Det er også mye ensomhet, spesielt de som har begynt i førsteklassen og kun kjenner en brøkdel av klassen sin, de har fått en amputert start på studietida.

I oktober hadde han en kronikk i Universitetsavisa, der han skrev:

«Koronasituasjonen har gitt mye kompetanse og erfaring med digitale verktøy, som bør brukes som et springbrett.»

I kronikken ville han vise til de mange mulighetene som finnes ved bruk av digitale læringsressurser. «Og hvis den uansett har kommet for å bli, hvorfor ikke gjøre det beste ut av det?» spurte han.

Sund har vært mye aktiv i studentfrivillighet, blant annet som leder i linjeforeninga A/F Smørekoppen. Han har også vært fakultetstillitsvalgt på Fakultet for ingeniørvitenskap. Videre har han vært representant i Studenttinget og i Læringsmiljøutvalget.

- Vi er veldig fornøyd med årets valg! Studentene har valgt et godt Studentting og nå har de valgt en dyktig ledelse med god faglig sammensetning og mye motivasjon. Jeg er sikker på at de kommer til å gjøre en fantastisk jobb for studentene i året som kommer, sier avtroppende leder Åste Solheim Hagerup i pressemeldinga fra Studenttinget.

Det nye arbeidsutvalget til Studenttinget vil ha følgende sammensetning:

- Andreas Knudsen Sund er valgt som leder

- Simon Løvdal er gjenvalgt som læringsmiljøpolitisk ansvarlig og nestleder

- Sigurd Solheim er valgt til fagpolitisk ansvarlig

- Anna Juell Johnsen er valgt som internasjonalt ansvarlig

Sittende medlemmer av arbeidsutvalget er stedlig leder i Gjøvik, Svein-Erik Strandabø Olsen, og stedlig leder i Ålesund, Stine Romundstad.