Kritiske til gjennomføringen av studentpolitisk toppmøte

Det som skulle være en dialog mellom studentledere og politikere ble i stedet en to timer lang monolog med studentlederne som publikum, mener NSO.

NSO-leder Andreas Trohjell studentene ikke ble hørt under årets studentpolitiske toppmøte.

For tredje år på rad arrangerte regjeringen i høst Studentpolitisk toppmøte. Men der møtet før har vært en dialog mellom statsråder og representanter fra studentene, ble det i år mer en monolog, ifølge Norsk Studentorganisasjon (NSO).

I et brev til departementet skriver NSO-leder Andreas Trohjell at studentlederne føler at de har vært til stede på en to-timers konferanse hvor de kun får lytte, ikke komme med innspill.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Forståelse for situasjonen

Trohjell skriver videre at de to tidligere toppmøtene har hatt nettopp dialog mellom statsråd og studentleder i sentrum.

Dette mener han det burde vært mulig å få til også under årets møte, selv om NSO har forståelse for at pandemien fører til at møtet ikke kan arrangeres på normalt vis.

På bakgrunn av dette oppfordrer NSO nå Kunnskapsdepartementet til å gjennomføre en evaluering blant deltakerne på møtet.

Ville kostet kvart million

- Dette er åpenbart ikke en ny linje for hvordan studentpolitisk toppmøte skal gjennomføres. Det var en kriseløsning i krisetid, sier statssekretær Aase Marthe Horrigmo i Kunnskapsdepartementet.

Hun sier det ville kostet departementet en kvart million dersom de skulle gjennomført arrangementet slik at alle som fulgte med på det kunne bidra.

- Da var vår vurdering at vi gjennomførte et opplegg hvor studentene ble oppfordret til å sende spørsmål både i forkant, underveis og i etterkant av møtet, sier Horrigmo.

Hun understreker også at departementet jevnlig har møter med sektoren, møter hvor også studentene er representert, i tillegg til møter med kun representanter fra studentene.

- Disse møtene setter vi veldig stor pris på, fordi det gir oss nyttige innspill i arbeidet med å forbedre den vanskelige situasjonen mange står i nå, sier Horrigmo.