Opplevde dårlig tilrettelegging på ex.phil. under busstreiken

Asta Ulrikke Haugnes kom seg ikke til campus under busstreiken. Hun fikk ikke godkjent digital deltakelse. Nå er resten av seminarene blitt digitale på grunn av korona.

Asta Ulrikke Haugnes kom seg ikke til Gløshaugen under busstreiken. Nå tar hun igjen bussen til campus - men holder seg unna rushtiden.
Publisert

I september var det busstreik. Dette medførte at Asta Ulrikke Haugnes ikke kom seg til campus. Dermed fikk hun heller ikke til å delta på et obligatorisk seminar ved examen philosophicum.

Hun ba de ansvarlige for kurset om å få godkjent digital deltakelse. Men hun fikk beskjed om at det ikke var et godt nok alternativ til at det kunne godkjennes.

– Men jeg ser jo nå at på grunn av strengere koronarestriksjoner skal resten av seminarene gjennomføres digitalt. Så jeg synes ikke argumentet var så godt, sier Haugnes.

Seminarene ble holdt på Gløshaugen.

– Jeg bor på Tiller, og ville brukt lang tid på å gå til Gløshaugen. På grunn av epilepsi bør jeg ikke delta i trafikk, og derfor er ikke å kjøre eller sykle et alternativ, sier Haugnes.

Deltok digitalt

– Du ble anbefalt å ta tog isteden?

– Fordi mange ble rammet av busstreiken, ble tog og trikk overbelastet. Med tanke på smittevernregler, mente jeg at det ikke var forsvarlig, og at det var uansvarlig av dem å oppfordre meg til det. Det var heller ingen praktisk god løsning, sier hun.

Hun sier det heller ikke var forsvarlig å overnatte hos venner, med tanke på smittesituasjonen.

Ved seminarene sitter deltakerne i grupper, skriver og diskuterer, og det er forelesning. Studiegruppen hennes tilbød seg å hjelpe henne med å delta digitalt via Teams, der hun kunne se og høre alt som foregikk, og delta i diskusjonene.

Men de ansvarlige holdt fast på at det var nødvendig med fysisk oppmøte for å få godkjent seminaret. Gruppen hennes ringte henne likevel opp på Teams, slik at hun kunne delta.

– Så reelt sett deltok jeg faktisk på seminaret. Men jeg fikk det ikke godkjent, fordi jeg ikke var tilstede fysisk, sier Haugnes.

Nå blir seminarene digitale

Hun synes ikke de ansvarlige for kurset virket særlig innstilt på å finne en løsning for henne.

– Jeg opplevde at de var motvillige, og tenker at dette kan skape problemer for flere enn meg i fremtiden. Problemet var ikke busstreik eller korona, men mangel på forståelse og hensyn, sier Haugnes.

Selv om Haugnes ikke fikk godkjent oppmøte på seminaret, så får hun godkjent emnet, fordi oppmøtekravet var deltakelse i tre av fire seminarer.

– Jeg har heldigvis deltatt i de tre andre seminarene. Men dette har medført mye bekymring for meg, jeg var redd for å bli syk foran ett av de andre seminarene. Så selv om dette ikke har fått konkrete konsekvenser, så synes jeg det er viktig å sette fokus på problemet, sier Haugnes.

Ble gitt fritak for noen

Kjartan Koch Mikalsen, undervisningsleder for ex.phil., sier han ikke kan kommentere enkeltsaker. Han forteller imidlertid at det var noen studenter som fikk fritak under busstreiken.

– Vår erfaring er at hybridløsninger, der noen deltar fysisk mens andre deltar digitalt, fungerer lite tilfredsstillende. Det ble likevel gitt fritak i forbindelse med busstreiken i tilfeller der det ikke var mulig for studenter å komme på campus. Slike saker ble vurdert individuelt, blant annet i lys av gåavstand og andre tilgjengelige fremkomstmidler, sier Mikalsen.

– Men nå kan seminarene likevel gå digitalt?

– Vi gikk over til heldigitale seminar fra og med uke 46 på grunn av økt smittefare, i tråd med anbefaling fra NTNUs ledelse, sier han.

– Bør kunne finne løsninger

Mikalsen sier instituttet i høst har tilrettelagt for mange studenter som har ekstra utfordringer grunnet koronasituasjonen.

– Og det ble også tatt hensyn til studenter som dokumenterte helsemessige utfordringer i forbindelse med busstreiken.

– Saken skapte bekymring hos studenten. Kunne dere vært mer fleksible?

Det er ikke vanskelig å forstå at busstreiken medførte ekstra stress og bekymring for mange studenter. Vi har forutsatt at studenter normalt bør kunne finne løsninger for å komme seg til campus. Det store flertallet klarte dette helt fint, sier Mikalsen.

Han mener også at utstrakt grad av individuell tilpasning vil bety at betydelige ressurser må brukes på et lite fåtall.

– Slik sett mener vi håndteringen rundt busstreiken står seg godt nå i ettertid, sier Mikalsen.