Stikker staver i hjulene for studentenes skitur

Flere linjeforeninger hadde tenkt seg på Oppdals-tur over nyttår. Det mener ledelsen ved fakultetet er en dårlig idé.

Dekan Øyvind Weiby Gregersen er bekymret for linjeforeningenes planer om skitur til Oppdal.

Fakultet for naturvitenskap har de siste årene tilpasset undervisningsopplegget slik at linjeforeninger skal få gjennomført en skitur i midten av januar.

Også januar 2021 har linjeforeninger ved fakultetet planlagt en slik tur, men denne gangen er ikke ledelsen like giret på planene.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Bekymret

I en melding på NTNUs intranett skriver dekan Øyvind Weiby Gregersen at han selv og ledelsen ved fakultetet er «bekymret over planene...» om skitur til Oppdal ettersom mange studenter på det aktuelle tidspunkt nettopp har «kommet tilbake fra besøk hos familie i deler av Norge som har betydelig høyere smittetall enn det vi har i Trondheim og ved NTNU.»

Gregersen påpeker at situasjonen i Trondheim vil kunne bli betydelig verre hvis smitte sprer seg mellom studentene, men understreker også at han verken kan eller vil forby en slik tur.

«Dette er noe som skjer i privat regi og er utenfor NTNU's kontroll, men jeg vil fraråde at reisen gjennomføres...» skriver han på intranettet.

Ingen tilrettelegging

Men selv om han ikke kan stoppe dem, kommer ikke fakultetet til å legge til rette for turen slik de tidligere har gjort. Normalen har nemlig vært at det ikke arrangeres obligatorisk aktivetet den uken turen foregår.

«I år er situasjonen slik at vi må dele opp undervisning i mindre grupper pga smitteverntiltak og trenger å bruke laboratorier til aktivitet alle uker i vårsemesteret. Jeg kommer derfor ikke til å pålegge instituttene å unngå obligatorisk aktivitet i uke 3. Denne beslutningen har også sammenheng med bekymringen for smittespredning» skriver Gregersen.

Linjeforening avlyser

En av linjeforeningene som hadde planer om en skitur til Oppdal var Volvox & Alkymisten, linjeforeningen for biologi, kjemi og bioteknologi.

- På bakgrunn av smittefaren, tilbakemeldinger fra våre medlemmer og meldingen fra dekan Gregersen har vi nå valgt å avlyse den planlagte turen, sier Jonas Valåmo, nestleder i linjeforeningen.

- I løpet av de siste dagene har vi undersøkt hva våre medlemmer tenker om skitur til Oppdal, og selv om flere har stilt seg positive har det også kommet frem bekymringer rundt smittefaren.

Smittevern en forutsetning

Han forteller at turen til Oppdal ble vurdert som et alternativ til linjeforeningens årlige Åre-tur. Håpet var at en slik tur kunne være til glede for mange i en tid hvor ensomhet blant studenter er et ekstra stort problem.

- Det var alltid en forutsetning at turen kunne gjennomføres på forsvarlig vis med tanke på smittevern, og at man etterfulgte nasjonale tiltak og restriksjoner, sier Valåmo.

Han legger ikke skjul på at fakultetets avgjørelse ville gjort det ekstra utfordrende for linjeforeningen å arrangere en tur, men understreker at de har forståelse for, og respekterer, avgjørelsen om å ikke legge til rette for en slik tur fra fakultetets side.

Også Høiskolens Chemikerforening, linjeforeningen for sivilingeniørstudenter i Industriell kjemi- og bioteknologi, hadde planlagt Oppdalstur på nyåret. I likhet med Volvox & Alkymisten har også de valgt å avlyse turen.