Studiestart blir både digital og fysisk

Det blir antakelig en mer digital studiestart i januar enn planlagt, varslet prorektor Marit Reitan da hun orienterte NTNUs styremøte.

Prorektor Marit Reitan ser for seg at noe sosial samhandling må skje i digitale rom i det kommende semesteret (Arkivbilde fra ledersamling i Oppdal).

NTNU har opprinnelig planlagt at 90 prosent av undervisninga skal foregå på campus ved studiestart. I høstsemesteret var prosenten på 80 ved oppstart. Det er innstramningene i november som gjør at det trolig blir noe mindre fysisk tilstedeværelse.

NTNUs utdanningsutvalg skal diskutere disse problemstillingene fredag, og venter på ytterligere beskjed fra helsemyndighetene i uka som kommer.

- Vi prioriterer førsteårsstudenter, lab-arbeid og øvinger. Vi veit ikke helt hvordan våren blir, men vi har lagt opp, som i høst, til en mer hybrid undervisning, sa Reitan, som er prorektor for utdanning.

Prorektoren fortalte at det vil bli lagt stor vekt på å forberede fagmiljøene på hvor viktig det psyko-sosiale læringsmiljøet er.

- Denne oppfølginga må først og fremst skje i fagmiljøene. Vi oppfordrer faglærerne til å legge til rette for sosial samhandling også i digitale rom. Vi vil være tett på institutt og fakultet både ved oppstart og i løpet av vårsemsteret, sa hun da hun orienterte NTNUs styre om studiestart.