Lahlums 10 eksamensbud

Multibegavelsen Hans Olav Lahlum var på snarvisitt ved NTNU i fjor, og ga noen gode råd for hvordan prestere på topp på eksamen.
Hans Olav Lahlums gjesteforelesning trakk fulll sal.
(Foto: TORE OKSHOLEN)

Hans Olav Lahlums gjesteforelesning trakk fulll sal. Foto: TORE OKSHOLEN

Gjesteforelesningen handlet i første rekke om norsk samtidspolitikk. Men Realfagbyggets auditorium 5 var fullstappet av studenter som fikk en godbit servert på tampen av forelesningen: Gode eksamensråd. Nærmere bestemt 10 av dem.

1. Les oppgaven.

2. Les oppgaven en gang til.

Lahlum: Det er mange som tror at de har lest oppgaven, og forstått den, og er i ferd med å svare på den – men som i stedet svarer på hva de trodde var oppgaven, eventuelt hva de ønsket eller mente burde være oppgaven. Det er sjelden noen god ide. Du skal svare på bare oppgaven, hele oppgaven og intet annet enn oppgaven. Det skal være samsvar mellom de tre T’ene – Tittel, tilskjæring og teksten.

3. Drøft.

Lahlum: Det er dette som er poenget med en oppgave.

4. Ikke skriv normativt ut fra egne meninger.

Lahlum: Det er greit å være subjektiv, i meget moderate former, men om man kjenner behov for å overøse sensor med egne ytringer i bredt format, bør man heller bli politiker, eller journalist.

5. Ikke kommenter dine egne, skriftlige prestasjoner underveis.

Lahlum: Det er ikke så uvanlig at man kommer med formuleringer som ‘når jeg leser det jeg har skrevet, blir jeg glad/begeistret/fornøyd' - eller det motsatte. Jeg husker best følgende avslutning på en besvarelse jeg fikk på mitt bord: «Nå kommer eksamensvakten for å rive arkene ut av mine hender. Må Gud se i nåde med min sjel.» Det gikk ikke så bra.

6. Skriv leselig. Bruk avsnitt. Sett punktum.

Lahlum: Ingenting blir bedre av at sensor ikke forstår hva du har skrevet. Om du får dårlig tid på tampen – det er likevel ingen god ide å føre inn kun annenhver linje.

7. Ikke fantaser.

Lahlum: Om man skriver om Unionsoppløsningen i 1905 må man ikke skrive at den froregikk i Eidsvollsbygningen i 1814.

8. Ikke skriv for kort og ikke skriv for langt.

9. Les målrettet før eksamen.

Lahlum: Les pensum ut fra hva som blir behandlet i forelesningene. En god innfallsvinkel er at man 1-2 uker før eksamen stiller seg spørsmålet om hva man frykter mest å få på eksamen, og så leser man så lenge og så godt, at man ønsker å få akkurat det til eksamen.

10. Ikke få panikk.

Lahlum: Det er trist for alle parter når eksamensvakten plukker opp kladd fra en pult forlatt av en eksaminand som har gitt opp, og sensor leser kladden og konstaterer at den hadde holdt til en respektabel B.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Meklingsfrist ved midnatt:

Eksamen, sensur og opptak går i stå hvis det blir streik

Mens partene i statsoppgjøret forhandler på spreng hos riksmekleren, forbereder 6 200 statsansatte seg på streik fra torsdag morgen. Ved NTNU tar Forskerforbundet og NTL ut over 300 ansatte om meklingen ikke fører frem.

- Universitetene må ta ansvar for seksuell trakassering av studenter

Marianne Synnes (H) i utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget reagerer på omfanget undersøkelsen av seksuell trakassering av studenter avdekker.

13.500 studenter har opplevd seksuell trakassering

Én av tjue av norske studenter har opplevd seksuell trakassering, viser en ny undersøkelse. 28 prosent av trakasseringen kommer fra forelesere eller veiledere.

Styringsgruppa for samlokalisering:

Foreslår at samlokalisering ved NTNU utsettes i ett år

Samlokaliseringsprosjektet ved NTNU trykker på pauseknappen.