Mange flere tatt i juks

Juksemakerne blir flere: I 2010 ble 21 studenter tatt for juks ved NTNU. Ytterligere 7 har sine saker til vurdering. Dermed kan tallet stige til 28, som er dobbelt så mange som året før.

Publisert Sist oppdatert
Juridisk rådgiver Anne Marie Snekvik ved Studieavdelingen skal sørge for at ting skjer riktig og at studentenes rettssikkerhet ivaretas. Endel mistanker om juks forkastes.

Antallet juksesaker ved eksamen øker ved NTNU. Studieavdelingen mener innføring av nytt kontrollverktøy kan forklare økningen. Hittil er 21 saker vurdert som fusk for fjoråret, mens ytterligere 7 fra julens eksamener fortsatt er under vurdering.

Det er NTNUs klagenemnd som stadfester mistanker om juks og som vedtar straffen. 21 juksesaker er allerede vurdert av NTNUs klagenemnd som fusk i forbindelse med eksamen. De siste syv er meldt inn fra fakultetene som mistanke om juks, men har ennå ikke blitt formelt behandlet av den sentrale nemnden.



Sensuren er ikke ferdig på alle enhetene, derfor vil ikke juridisk rådgiver ved Studieavdelingen, Anne Marit Snekvik, utelukkes at flere tilfeller kan dukke opp på tampen.



Opp fra 14 tilfeller i 2009

Fasit for 2009 ble til sammenligning 14 vedtak om at fusk hadde funnet sted.



LES MER: Seks studenter er utestengt etter juks etter høstens eksamener i 2009



Straffen for fusk varierer med alvorlighetsgraden. Uansett blir eksamen strøket. I tillegg kan overtrederne forvente et eller to semesters utestengning fra universitetet.

Ifølge Anne Marie Snekvik viser ikke tallene at spesifikke fag skiller seg ut i negativ forstand.



Manglende statistikk

Problemstillingen rundt eksamensjuks er neppe ny, men statistikkgrunnlaget for å vurdere utviklingstrekk er mangelfulle. En Sentio-undersøkelse utført på oppdrag for studentavisen Universitas, viste at fem prosent av studentene selv svarte at de hadde jukset .

Det antas at det finnes store mørketall. Omfanget av universitetenes kontroll av innleveringer og skoleeksamener er heller ikke veldig omfattende. Statistikken som finnes forteller at 74 studenter er knepet de siste 10-11 årene ved NTNU. Tallet er litt høyere ved Universitetet i Oslo, med en langt større studentmasse. Her er det tatt 132 siden 2004 (2010 ikke medregnet).



Mer elektronisk kontroll

Internett fortsetter å være den fremste kilden til plagiering. De siste sakene fra høsteksamen i desember dreier som manglende kildehenvisninger til informasjon hentet fra Internett. I tillegg dreier det seg om noen tilfeller av studenter tatt på fersk gjerning i eksamenssituasjon, med mer tradisjonelle fuskelapper.



Med tusenvis av eksamener i året, er de praktiske utfordringene ved kontroll formidable. Innføringen av elektroniske verktøy for plagieringskontroll har hjulpet noe på oppgaven, mens effekten er blitt flere avsløringer, sier studiedirektør Anne Rossvoll.

- Etter at vi tok i bruk plagieringsverktøy første gang høsten 2009, har vi forventet en oppgang i antall juksesaker, sier Rossvoll.

Plagieringskontrollen kan bare benyttes på elektroniske innleveringer, og sjekker på identiske tekstblokker på nettet.



Mer kursing på kildebruk

Etter hvert som kontrollmetodene blir bedre og mer omfattende, og en stadig større del av evalueringene forligger elektronisk, er det ikke usannsynlig at juksetallene vil fortsette å stige.

Studieavdelingen tilbyr kurs og veiledning i bruken av plagieringsverktøyet Ephorus til fagmiljøene.



- Vi har også holdt seminar for å bevisstgjøre fagmiljøene omkring ulike problemstillinger og har forsøkt å trekke lærdom ut fra hvilke typer juks vi møter. Fra høsten 2009 har vi foretatt systematisk kontroll av formelsamlinger, opplyser studiedirektøren.



Noen studenter benyttet anledningen til å skrive inn små notater i disse lovlige hjelpemidlene. Ved høstens eksamener i fjor ble det ikke oppdaget flere tilfeller av akkurat denne metoden. Rossvoll tolker dette som et tegn på at kontrollen og ”jungeltelegrafen” om tiltaket har virket.



Universitetsbiblioteket i Trondheim (UBiT) tilbyr oppgaveskrivingskurset VIKO for bachelor-studenter som står foran sin første skriftlige innlevering.

- Vi ser at også fagmiljøene legger vekt på informasjon om riktig kildebruk i tilknytning til oppgaveinnleveringer og hjemmeeksamen, sier Anne Rossvoll.