Markedsføring:
NTNU bruker mest
Av alle landets universiteter bruker NTNU mest penger på å kapre nye studenter, over 12 millioner kroner de to siste årene. Det er dobbelt så mye som Oslo, og nesten ni ganger mer enn konkurrenten i Bergen.
I går ble årets søkertall frigitt fra Samordnet opptak. Det ble da klart hvilke av universitetene som fikk mest uttelling for markedsføringskronene.
NTNU har det største markedsføringsbudsjettet av universitetene, med 6,2 millioner kroner. Som nummer to kommer Universitetet i Oslo, som i år bruker 3,5 millioner kroner på å trekke til seg nye søkere. Minst penger bruker Bergen, som har satt av 0,7 mill.
Midt i løypen
Regner man kroner brukt per primærsøker, blir regnestykket slik: Med 80 kroner per hode bruker Universitetet i Bergen minst (se faktaboks). Deretter kommer Universitetet i Oslo, med 212 kroner per hode. NTNU ligger midt i løypen, med 533 kroner per ”gode hode” som har en studieplass ved NTNU på førstepri. Mest bruker landets ferskeste universitet, Universitetet i Nordland, som har bladd opp hele 1406 kroner per primærsøker.
6,2 mill i året
NTNUs markedsføringsbudsjett har ligget stabilt på 6,2 millioner de siste to årene. I fjor gikk primærsøkertallet ned. I år seiler imidlertid NTNU i medvind: For første gang har universitetet over 11 000 primærsøker. I forhold til 2010 er veksten på hele 9,92 prosent.
- Vi tenker at NTNU har en nasjonal rolle i å rekruttere studenter og at vi må ha aktiviteter som dekker nasjonalt, sier Anne Rossvoll, studiedirektør ved NTNU. Hun er svært fornøyd med årets uttelling.
I fjor brukte NTNU 587 kroner per primærsøker – i år bruker universitetet 533 kroner per hode.
- Mye av oppgaven handler om å veilede slik at ungdom gjør viktige og riktige valg, sier Rossvoll.
Ni ganger mer enn Bergen
Ifølge tall Aftenposten har innhentet, er det private aktører som BI, Norges Kreative Fagskole og Markedshøyskolen som bruker aller mest på å knive om nye studenter. Deretter følger NTNU, Forsvaret og UiO. Sammenlignet med Universitetet i Bergen, som har satt av knappe sju hundre tusen kroner, bruker NTNU nesten ni ganger så mye på å lokke studentene til Trondheim.