UA mener:

Heldigvis brakte rektor alvoret inn

Årets immatrikulering framsto som et forsøk på å gå Øyafestivalen i næringen. Innimellom fallskjermhopp og soulinnslag satt klisjeene løst.

NTNU-rektor Gunnar Bovim gjorde inntrykk med sin tale der han tok opp situasjonen for båtflyktningene i Middelhavet.

Studenttingsleder Jone Trovåg var en av de siste talerne på scenen. Han kunne fortelle de 8000 studentene, hvorav ikke så rent få hadde funnet veien til en solfylt plen tirsdag formiddag med følgende:

- Dere er utrolig heldige. Dere starter ved NTNU i ei utrolig spennende tid. Vi ønsker dere velkommen til Norges største studentdemokrati.

Antakelig ville studentlederen vært tjent med å sjekke synonymordboka før han gikk på scenen. For samtlige talere, fra statsråd, via rektor til UKA-leder med flere, var påpasselige med å forklare dette for de ferske studentene:

• NTNU er utrolig bra.
  • NTNU er størst i Norge.
  • NTNU er spennende. Vi sier bare fusjon.

Got it?

Namedropping

Undertegnede har overværet en del immatrikuleringer. Årets versjon framsto som et ambisiøst forsøk på å være noe mer enn et simpelt velkomstarrangement. Den hydrauliske kamerakrana som sveivet rundt omkring foran studentkoret da de sang velkomstsangen, viste at her skal det bli rock ‘n roll.

Arrangørene får poeng for forsøket – selv om ikke alt var like vellykket. UKAs headliner var ment å bli avslørt av en fallskjermhopper som kom til syne over de fremmøtte. God ide – særlig om man hadde utstyrt publikum med hver sin kikkert.

Etter laaange strekk av mikrofonsus så ukeleder Gjertrud Hole Kjøstolfsen seg tvunget til å forklare studentene at årets trekkplaster er Major Lazer, gruppa som står bak verdens mest populære låt akkurat nå.

Årets konferansier, Julien Bourelle, ex styremedlem ved NTNU og forfatter av boka om den norske væremåten, loste publikum gjennom formiddagen på proft og humoristisk vis.

Om båtflyktningene

Den taleren som brøt seg ut av klisjegjørma var rektor Gunnar Bovim. Hans innstendige understrekning av det fullkomment uakseptable i tragedien som utspiller seg i Middelhavet akkurat nå, gjorde inntrykk.

Rektor var ute i sosiale medier i forrige uke med invitasjon til vektige innspill på hva han burde ta opp i talen sin. Teksten bar preg av at invitasjonen ble besvart. Derfor hørtes avslutningen ut som noe mer enn en klisjé:

”Takk for at du valgte NTNU. Og om du skal huske bare én ting fra denne dagen, la det være dette: Ditt bidrag har betydning. Vi på NTNU skal skape kunnskap for en bedre verden.”

Just det.