Fristen er ute, men russiske myndigheter er tause

Innen 3. januar skulle Det norske universitetssenteret i St. Petersburg få vite om det reises sak mot dem fra russiske myndigheters side, men nå har hele landet tatt julefri uten at det har kommet mer info.

Det norske universitetssenteret i St. Petersburg har ikke fått mer info før fristen gikk ut 3. januar. Her fra Vinterpalasset i byen.

Tidlig i desember opplevde Det norske universitetssenteret i St. Petersburg dramatiske dager: 5. desember gjennomførte russiske myndigheter av uviss årsak razzia i lokalene, og tre dager senere fikk 18 norske og svenske studenter beskjed om at de måtte forlate landet omgående, skriver Uniforum.

Blant den knappe informasjonen som ble gitt, ble det opplyst at statsadvokaten innen 3. januar skulle avgjøre om myndighetene kom til å reise sak mot senteret. Den selvpålagte fristen har kommet, uten at senterets direktør Tamara Lönngren eller senterets styreleder, HF-dekan Arne Bugge Amundsen, har blitt noe klokere på hva som står på spill.

LES OGSÅ Ni norske studenter kastes ut

LES OGSÅ - Opplevelse å studere i Russland

– Som å sitte i et vakuum

– Vi har ikke fått noen ny informasjon, og nå er det jule- og nyttårsuke i Russland fram til 8. januar, så det skjer neppe noe mer før den tid, sier Lönngren til Uniforum.

Hun er tydelig på at situasjonen oppleves som vanskelig.

– Det er en skrekkelig situasjon, det føles som å sitte i et vakuum. Vi vet jo ingenting, og har ikke fått noe som helst skriftlig.

Styreleder Bugge Amundsen beskriver også en uoversiktlig situasjon.

– Det vi venter på er at statsadvokaten i St. Petersburg vurderer om det skal tas ut tiltale på et eller annet vi ikke vet hva er. Det har blitt gjennomført en razzia, og de har kartlagt virksomheten vår tilbake i tid. Det virker som de ser på alt, så det er høyst uklart hva de eventuelt ender opp med.

Det er i det hele tatt en vanskelig situasjon å tolke, sier Bugge Amundsen til Uniforum.

– Vet dere om feil eller regelbrudd ved senteret, som myndighetene nå kan være interessert i?

– Nei, styret kjenner ikke til forhold ved senteret som legger noe grunnlag for kritikk.

Holder driften i gang

Midt i usikkerheten fortsetter driften ved senteret forsøksvis normalt.

– Vi har ikke kansellert noen planlagt virksomhet i 2018, og har delt ut midler til forskningskontakt, nettverksmøter og konferanser. Vi har bare bedt mottakerne av støtte om å avvente med å bestille flybilletter. Det samme har vi sagt til studentene som skal dit i løpet av dette vårsemesteret, sier Bugge Amundsen.

Tirsdag skrev På Høyden at fem studenter fra SV-fakultetet ved UiO etter planen skal studere ved senteret fra 19. februar.