Studenter mer fordomsfulle mot kvinner enn antatt

Fordommer mot kvinnelige forelesere er utbredt, ifølge en studie utført ved et nederlandsk universitet.
Undersøkelse. Både mannlige og kvinnelige studenter ga kvinnelige forelesere dårligere skåre, selv om mannlige studenter var vesentlig mer fordomsfulle. Arkiv.
(Foto: Børge Sved)

Undersøkelse. Både mannlige og kvinnelige studenter ga kvinnelige forelesere dårligere skåre, selv om mannlige studenter var vesentlig mer fordomsfulle. Arkiv. Foto: Børge Sved

Studien, som snart blir publisert i Journal of the European Economic Association, viser at fordommer mot kvinnelige forelesere lever i beste velgående, skriver The Economist.

I undersøkelsen gikk forskerne gjennom data fra om lag 20 000 svarskjema fylt ut av studenter ved  School of Business and Economics ved universitetet i Maastricht i perioden 2009-2013. Dataene omfatter i hovedsak tyske og nederlandske studenter, samt en del fra andre europeiske og asiatiske land.

I svarskjemaene, som omfattet en rekke ulike spørsmål, ble studentene bedt om å rangere foreleserne på en skala fra 0 til 100. Fordelt på kjønn skåret kvinnelige forelesere i snitt 37 poeng under sine mannlige kolleger.

Studenter med kvinnelige forelesere ga disse lavere skåre selv der lærebøker og læringsplattform var identiske.

Ikke dårligere pedagoger

Intet i undersøkelsen tyder på at kvinnene var dårligere pedagoger, ifølge studien. I snitt oppnådde studenter med kvinnelige forelesere like gode karakterer, og brukte like mange timer på studiene som de med mannlige lærere. Også karakterutviklingen ellers var lik. Av dette konkluderer forskerne med at foreleserne bidro med det samme læringsutbytte uavhengig av kjønn.

Etter at forskerne rensket ut elementer i besvarelsene som ble koplet til kjønnsbaserte fordommer, ble forskjellen redusert fra 37 poeng til 5, hvilket er uten statistisk signifikans.

Både mannlige og kvinnelige studenter ga kvinnelige forelesere dårligere skåre, selv om mannlige studenter var vesentlig mer fordomsfulle.

De dårligste vurderingene ble unge kvinnelige forelesere til del, hvilket forskerne vurderer som særlig bekymringsfullt, all den stund studentevalueringer er av særlig karrieremessig betydning for yngre akademikere.

Studien er utført av Friederike Mengel ved University of Essex, Jan Sauermann ved Stockholm universitet og Ulf Zölitz ved Institute on Behaviour and Inequality i Bonn.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Universitetsavisa ansetter journalist

UA lyser ut en hundre prosents stilling som digital nyhetsreporter.

Konflikten ved IHS:

- Fare for utvikling av fryktkultur

- Ledelsen må ta dette på stort alvor, formaner tre professorer ved Institutt for historiske studier. De advarer mot utvikling av fryktkultur ved instituttet.

Ytring:

NTNU styres ikke etter omdømmemålinger

«Vi må være innstilt på at vi også i fremtiden vil få nye bestillinger fra verden rundt oss», skriver rektor Gunnar Bovim i en kommentar til ytringen fra Ronny Kjelsberg og Arve Hjelseth.

Bitter konflikt ved IHS:

Beskylder ledelsen for «illegitim maktbruk»

Professor Kristian Steinnes er sentrum i en bitter konflikt ved Institutt for historiske studier (IHS). Et varsel om flytting av ham får en gruppe kolleger til å reagere skarpt. – Et uventet og hardt slag, sier Kristian Steinnes om flyttevarselet.