Uni-lobbyister i Brussel lager forening

NTNUs mann i Brussel, Massimo Busuoli, leder et nystartet fellesskap som representerer mer enn 100 universiteter med tilhold i EU-hovedstaden.

NTNUs mann i Brussel, Massimo Busuoli, er initiativtaker til UniLion. Busuoli er aktiv på mange arenaer. Her er han moderator under NTNUs alumnikonferanse i fjor høst. Paneldeltaker Alexandre Affre fra Business Europe til høyre.

Sammen med 33 andre Massimo-er har de dannet foreningen UniLion, et nettverk som skal drøfte og analysere tunge politiske utfordringer i samtiden. Til sammen representerer de 34 LNO-ene mer enn etthundre universiteter i Europa, Russland og Japan.

En LNO – liaisonoffiser – fungerer som bindeledd mellom to organisasjoner. Vedkommende skal kommunisere og koordinere aktivitetene mellom disse. Massimo Busuolis jobb er å representere NTNUs interesser inn i EU-systemet, i særdeleshet EUs forskningsprogram Horisont 2020.

Disse LNO-ene har felles interesser og felles utfordringer. Det er her UniLion kan komme til nytte, ifølge Busuoli, initiativtaker til foreningen.

- Hensikten var å danne et forum hvor vi kan drøfte ”hot topics” som angår oss alle.

LES OGSÅ: Stinn brakke på Brussel-kontoret

LES OGSÅ: Du må bare ringe

UniLion selv er imidlertid ikke ment å fungere som en lobbyorganisasjon, understreker NTNUs mann i Brussel.

- Foreningen skal ikke innta egne standpunkter eller stå bak egne initiativ. Tanken er å gjøre bruk av den felles kunnskapsbasen de 34 LNO-ene representerer, og å fremme forskningsutveksling, sier Busuoli.

Han peker dessuten på at UniLion også kan fungere som døråpner inn mot de mer enn hundre universitetene i fellesskapet.

UniLion hadde sitt første møte i fjor vår, men det er nå foreningen starter et regulært møteprogram. I fortsettelsen vil man møtes hver sjette uke for å diskutere tema som Erasmus+, EUs neste rammeprogram og president Emmanuel Macrons initiativ til å etablere et eget europeisk utdanningsfelt.