Kinesisk kapital kjøper amerikanske colleger

I USA ser myndighetene med økende uro på at Kina kjøper opp konkurstruede utdanningsinstitusjoner.

New York University (bildet) står foreløpig ikke på kinesiske virksomheters handleliste. Men kinesisk kapital har kjøpt opp colleger blant annet i New York.

Høyere utdanning i USA er i finansiell krise. I takt med at offentlige bevilgninger til forskning og utdanning synker, og den amerikanske middelklassen i stadig mindre grad har råd til høyere utdanning for sine barn, trues colleger og mindre universiteter av konkurs. Mange har måttet gå til kraftige innstramninger.

Ifølge Bloomberg har kinesiske selskap med sterke bånd til staten benyttet anledningen til å kjøpe seg inn i høyere utdanningsinstitusjoner. Dette har vakt bekymring hos myndighetene.

LES OGSÅ: Kina: vi ser ikke skogen for bare trær

LES OGSÅ: Utfordrende for humanister

Fire colleger kjøpt

Det gjelder blant annet Westminster Choir College, en del av Rider University, som i februar ble kjøpt opp av Beijing Kaiwen Technology Co, et regjeringskontrollert selskap som siden skiftet navn til Jiangsu Zhongtai.

Siden 2015 er tre andre colleger kjøpt opp av kinesiske selskap: Bay State College i Boston, Dowling College i New York og Chester College of New England.

Charles Tang, en av lederne for HongDa Financial Holding, som kjøpte det da konkurstruede Dowling, sier til Bloomberg at mange kinesiske selskap er aktive i å kjøpe utdanningsinstitusjoner i utlandet.

– Dowling er en av dem vi fikk tak i, det vil komme mange flere, sa Tang.

330 000 studenter

Samtidig får kinesiske studentorganisasjoner i USA stadig større innflytelse over universitetene, ifølge Dagens Nyheter. Antall kinesiske studenter i USA er mer enn tidoblet i løpet av 20 år, og er nå på over 330 000.

På prestisjefylte Colombia University i New York er i dag mer enn hver tredje utenlandsstudent fra Kina.

I takt med denne utviklingen viser kinesiske myndigheter stadig større iver i å skaffe innflytelse over eget lands studenter i USA. Mia Shuang Li, som flyttet fra Beijing til New York for å studere journalistikk ved Colombia, sier til den svenske avisa at folk ikke ser ut til å forstå hva som skjer.

- Søker kontroll

- De tror Kinas kommunistparti bare fins på den andre siden av Stillehavet, men de er virksomme her i New York akkurat nå, sier hun til Dagens Nyheter.

Ifølge Li har kinesiske myndigheter tre mål med sine bestrebelser på innflytelse: Dels vil de kontrollere kinesiske studenter i utlandet slik at de sprer et patriotisk bilde av Kina. Dels satser de på at amerikanske utdanningsinstitusjoner som er økonomisk avhengige av kinesiske studenter og pengegaver fra kinesiske virksomheter rekrutterer lærekrefter som er mindre kritiske til Kina. Til sist så vil de forbedre bildet av Kina i den amerikanske befolkningen.

Betalt hyllning

Tidligere i år ble det således kjent at en kinesisk studentforening ved Georgetown University i Washington ble sponset økonomisk av den kinesiske staten. Ifølge Foreign Policy gikk Kinas ambassade i USA så langt som til å betale flere hundre kinesiske studenter til å stå langs gatene og hylle Xi Jinping under hans besøk i den amerikanske hovedstaden i september i fjor.

Ifølge Dagens Nyheter forteller kinesiske studenter i USA om at de forsøkes trues til taushet gjennom at venner og familie utsettes for represalier dersom de ytrer seg regimekritisk i sosiale medier og andre steder mens de oppholder seg i USA.

Paranoia eller naivitet

Samtidig advarer Kina-kjennere mot økende paranoia og fremmedfiendtlighet mot Kina i USA. Kaiser Kuo, tidligere talsperson for det kinesiske selskapet Baidu og som nå bor i USA, sier til Dagens Nyheter at advarslene mot kinesisk innflytelse i høyere amerikansk utdanning er i ferd med å skape en farlig motreaksjon.

Til dette svarer Mia Shuang Li at det er vanskelig å finne rett balanse i hvordan man skal oppfatte Kinas økende globale tilstedeværelse, blant annet i vestlige utdanningsinstitusjoner.

- De fleste analyser av Kinas innflytelse preges enten av paranoia eller naivitet, sier hun til Dagens Nyheter.