Rektor tar et oppgjør med byråkrati og konkurranse

- Universitetet vårt skal igjen tilhøre de ansatte og ikke byråkratiet, mener rektoren ved universitetet i Gent i Belgia.

Varsler kulturskifte: Rektor Rik Van de Walle vil ikke lenger delta i det han kaller rangeringen av folk.

I et innlegg på universitets hjemmeside tar rektor Rik Van de Walle et kraftig oppgjør med det han kaller rotteracet mellom individ, fakultet og universiteter.

Han skriver at de ikke lenger ønsker å delta i rangeringen av folk, og varsler at universitetet skal endres til å bli et sted der talent får utfolde seg og bli anerkjent.

Professor Rik Van de Walle har vært rektor ved universitet i Gent i Belgia siden 2017. Universitetet er offentlig og holder til i regionen Flandern. Hovedspråket er nederlandsk. Universitetet har 15 000 ansatte og 44 000 studenter.

I innlegget slår rektoren fast at vitenskapelig ansatte klager på at papirmengdene, tungvinte prosedyrer og administrativ belastning har vokst ut av kontroll. I tillegg må de telle publiseringspoeng, siteringer og doktorgrader siden dette gir uttelling økonomisk.

Slik rektor Rik Van de Walle ser det, går denne intense konkurransen om finansiering ut over mulig tverrfaglige samarbeid mellom forskningsgrupper, fakultet og universiteter.

«We opt for a radically new model: those who perform well will be promoted, with a minimum of accountability and administrative effort and a maximum of freedom and responsibility», skriver han i innlegget som ble publisert på universitetets nettside rett før jul.

Nå skal det bli slutt på de årlige jobbeskrivelsene, og mange av evalueringene og aktivitetsrapportene. Evalueringene vil bli forenklet og være sjeldnere, det rektoren kaller en pause fra evaluering. I stedet vil det bli lagt større vekt på godt arbeidsmiljø og mindre vekt på publiseringspress.

Til slutt skriver rektoren ved universitetet i Gent at han er overbevist om at universitetet og dets ansatte i løpet av noen få år vil tjene på dette kulturskiftet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.