Hollywood-stjerner møtte i retten for opptaksjuks

Skuespillere Felicity Huffman og Lori Loughlin møtte i retten i Boston, tiltalt for å ha betalt bestikkelser for å få barna sine inn på eliteuniversiteter.

Yale og Standford er to av eliteuniversitetene som uforvarende er blitt involvert i svindelforsøk. Flere av foreldrene skal ha betalt en «konsulent» for å bestikke idrettstrenere ved disse. Trenerne skal ha mottatt penger for å godta søkere i en egen kvote for idrettsutøvere.

Verken Loughlin eller Huffman sa stort under det kortvarige rettsmøtet onsdag. De ble ikke spurt om hvordan de stilte seg til tiltalen.

Både Huffman og Loughlin ble pågrepet i mars, og ble løslatt mot kausjoner på henholdsvis 1 million dollar og 250.000 dollar.

De er blant en rekke foreldre som er tiltalt for å ha jukset og betalt bestikkelser for å få barna sine inn på eliteuniversiteter som Yale og Stanford.

Huffman, kjent fra tv-serien «Frustrerte fruer», skal ha betalt 15.000 dollar slik at hennes datter kunne jukse i en opptaksprøve til et universitet.

Lori Loughlin er blant annet kjent fra tv-serien «Under samme tak» hvor hun spilte rollefiguren Becky.

Hun og ektemannen Mossimo Giannulli er begge tiltalt for å ha betalt 500.000 dollar, snaue 3 millioner kroner, for å sikre sine to døtre plass i rolaget til University of Southern California til tross for at ingen av dem drev med roing.

Saken skal være den største i sitt slag som noen gang er blitt brakt inn for domstolene av USAs justisdepartement.

Verken Huffman, Loughlin eller Giannulli har uttalt seg offentlig om saken.