Nobelpris i økonomi for forskning på fattigdom

Abhijit Banerjee, Esther Duflo og Michael Kremer får nobelprisen i økonomi for forskning på fattigdom. Duflo er den andre kvinnen noensinne som mottar prisen.

For andre gang i historien er en kvinne blant dem som får nobelpris innen økonomi.

Det opplyste Kungliga Vetenskapsakademien i Stockholm mandag. Amerikanske Banerjee og fransk-amerikanske Duflo er gift, og også Kremer er amerikaner.

De tre er kjent for en eksperimentell tilnærming til fattigdomsproblemet, blant annet ved å teste ut konkrete tiltak i felteksperimenter.

– Målet med forskningen vår er at arbeidet med fattigdomsbekjempelse skal bygge på vitenskapelige bevis, sa Duflo da hun ble oppringt under pressekonferansen der prisvinnerne ble presentert.

LES OGSÅ: Nobelprisen i fysikk for ny viten om universet

LES OGSÅ: Nobelprisen i medisin for forskning på celler

LES OGSÅ: Nobelprisen i kjemi for oppladbare batterier

Den yngste noen gang

Duflo, som er født i 1972, er den yngste som noen gang mottar økonomiprisen, i tillegg til at hun er den andre kvinnen.

– Jeg trodde ikke man kunne få prisen før man var betydelig eldre enn noen av oss, sier hun.

Den første kvinnen som mottok økonomiprisen, var Elinor Ostrom i 2009. Hun var primært kjent som statsviter og for sitt arbeid knyttet til spillteori og forvaltning av fellesressurser.

Opprettet av sentralbanken

I motsetning til de andre nobelprisene ble ikke økonomiprisen innstiftet av Alfred Nobel. I stedet var det den svenske sentralbanken – Sveriges Riksbank – som innstiftet prisen i forbindelse med bankens trehundreårsjubileum i 1968.

Økonomiprisens offisielle navn er Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap til Alfred Nobels minne. Ofte omtales den som nobelprisen i økonomi.

Både Abhijit Banerjee og Esther Duflo er ansatt ved Massachusetts Institute of Technology i USA. Kremer jobber ved Harvard-universitetet.

LES OGSÅ: Hun bidro enormt, han fikk nobelpris

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.