- Et klassisk forsøk på desinformasjon

Russiske myndigheter har videreformidlet påstander om at nordmenn har trent ukrainske militære styrker. Det får Forsvarsdepartementet til å reagere.

- Påstandene har ingen rot i virkeligheten, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.

UA har tidligere omtalt at NTNU-forsker Torbjørn L. Knutsen er en av 9 nordmenn som har havnet på ei russisk liste.

Det var fredag 17. april at bloggen Donbass Insider offentliggjorde ei liste over 12 nordmenn og svensker de påstår har drevet trening av de væpnede styrkene i Ukraina. Overskriften lyder: « List of Swedish and Norwegian instructors who trained Ukrainian soldiers»

29.april omtalte det russiske utenriksdepartementet saken på en pressekonferanse og la deretter ut ei melding på Twitter. At saken har tatt ei slik vending, gjør at Forsvarsdepartementetet reagerer og har skrevet ei pressemelding om saken.

- Russiske myndigheter sprer desinformasjon

– Russiske myndigheter bidrar til å videreformidle desinformasjon. Påstandene har ingen rot i virkeligheten. Sannheten er at dette dreier seg om en studietur med deltakere fra luftkrigsskolen i Trondheim for over fire år siden. Saken fremstår som et klassisk forsøk på desinformasjon og følger et velkjent mønster, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.

«Det hevdes at instruktører fra NATO-land gir opptrening, veiledning og råd til ukrainske militære styrker. Det hevdes at instruktørene er permanent stasjonert i Ukraina og at utdanningen som tilbys ukrainske styrker spenner fra skarpskytteropplæring til operasjonsplanlegging. Det påstås at opplæringen fra Norge og Sverige har medført en økning i vold og lovløshet i de ukrainske styrkene», skriver departementet.

- Vil sverte motstanderen

Torbjørn L. Knutsen, professor ved NTNU, var ikke så veldig bekymret over å ha havnet på ei slik liste da UA nylig intervjuet ham, og karakteriserte dette som klassisk propaganda:

- Russere som bor i provinser som Luhansk og Donetsk i Donbass-området kjører propaganda for sin sak. Poenget er å portrettere Vesten som aggressiv og påtrengende. Dette er en blogg for russiske patrioter som ønsker å styrke sin politiske base ved å sverte motstanderen, som er Ukraina og Vesten, sa han til Universitetsavisa.

LES OGSÅ: Dro på studietur, anklages for å være krigsforbrytere