Ytring:

Frykter NTNU åpen debatt?

NTNU nekter Palestinakomitéen å stå på stand på Gløshaugen. - Det er viktig at ansatte og studenter blir kjent med våre argumenter for hvorfor NTNU ikke bør samarbeide med Israel, skriver Peder Martin Lysestøl i dette innlegget.

Peder Martin Lysestøl er styremedlem i Palestinakomitéen.

Det foregår for tiden store debatter og gjennomføres aksjoner mot Israels politikk ved universiteter over hele verden, også amerikanske.

Etter at Israel har gjennomført 4 store angrep mot Gaza siden 2006, med omfattende menneskelige lidelser som resultat, og etter at koloniseringen av Vestbredden har vært mer intensiv enn noen gang, har den internasjonale kritikken av Israel vært sterkt økende. Undertrykkelsen og kontrollen av det palestinske folket har også stadig blitt verre og Israel blir nå rangert som verdens mest militariserte samfunn. Når den blå-blå-regjeringen i en slik situasjon proklamerer at de vil styrke de økonomiske og politiske forbindelsene til Israel er dette en provokasjon mot alle som forsvarer det palestinske folkets rettigheter og som setter menneskerettighetene høyt.

- Bør tillate fri meningsutveksling

Israel har nylig gjort store gassfunn i Middelhavet som de av ulike grunner har problemer med å utnytte. En viktig årsak er at landet mangler avansert petroleumskompetanse. Det vil derfor ha stor strategisk betydning for Israel å få hjelp av norske spesialister til å bygge opp denne kompetansen. Og det er her NTNU kommer inn. NTNU skal delta med fagfolk i energiminister Tord Liens delegasjon til Israel midt i september med sikte på å tilby NTNUs ekspertise.

LES OGSÅ: NTNU vurderer oljesamarbeid med israelske oljeforskere

Palestinakomiteen har bedt NTNU om ikke å inngå avtaler med den israelske regjeringen. Dette synet ønsket vi også å fremme ved å arrangere stand på Gløshaugen.

Vi anser det som svært viktig at ansatte og studenter blir kjent med argumentene mot å delta på delegasjonsreisen og ble svært overrasket da vi fikk følgende svar på vår søknad:

«Politiske handlinger er ikke noe som skal formidles på stand her på Gløshaugen uten når det er valgår». Dette er ikke et spørsmål som vi kan vente til valgkampen med å diskutere. Reisen skal skje om noen uker.

Vi trodde nettopp åpen debatt var et kjennetegn ved vestlige universiteter og demokratier og at å hindre åpen debatt var i tråd med de verste tradisjoner fra diktaturstater. Vi håper NTNU vil bidra til en åpen debatt om dette omstridte spørsmålet og tillate fri meningsutveksling på universitetets område.