NTNU, Israel og trøndersk næringsliv

NTNU har en ambisjon om å utvikle seg i samarbeid med næringslivet i Trondheim og i regionen. Mange fakulteter og institutter er registrert som medlemsbedrifter i Næringsforeningen i Trondheimsregionen, og NTNU har en godt synlig plass i foreningens program. Et slikt samarbeid kan være til gjensidig nytte og er i utgangspunktet bra. Et godt samarbeid forutsetter at partene kan diskutere, også i det offentlige rom.

Når nå NTNUs rektor synes det er en god ide at forskere fra NTNU skal sjekke om NTNU kan bidra med teknologiutvikling for israelsk utvinning av olje og gass i svært omstridte felt i Midt-Østen, tror jeg mange trøndere er interessert i å høre hva trønderske næringslivsledere har å si om saken.

Israel har ulovlig tatt kontroll over naturressurser på okkuperte områder og er i konflikt med nabostatene om havgrenser for olje- og gassfelt i Middelhavet. Internasjonale oljeselskaper holder seg unna Israel. Forskningssamarbeid trekker ofte næringslivsaktører med seg. Er denne pakken ønskelig i dette tilfellet? Hvilke moralske og politiske vurderinger bør gjøres? Jeg legger ikke skjul på at jeg synes både NTNU og norsk næringsliv skal holde seg for gode til å samarbeide med okkupantmakter. Det er gode fagligpolitiske grunner til å holde seg unna statlig initiert oljesamarbeid. Hva sier trønderske næringslivsledere om saken?