- Bli med til Gaza og Vestbredden

- Jeg har engasjert meg i denne debatten, ikke bare fordi jeg er palestiner, men også fordi jeg bryr meg om NTNUs verdier, skriver Bassam Hussein. Innlegget ble opprinnelig holdt på et debattmøte med Gunnar Bovim i Studentersamfundet tirsdag.

Førsteamanuensis Bassam Hussein skriver om NTNUs mulige forskningssamarbeid med Israel.

Til Rektor Bovim. Frys Israel-initiativ og bli med til Gaza og Vestbredden

Opprettelsen av staten Israel i 1948 har vært en katastrofe for de palestinske folket. Palestinerne mistet alt i 1948, og ble til statsløse flyktninger. Jeg kan oppsummere palestinerens situasjon med veldig få ord. Det er smertefull opplevelse å være palestiner.

Jeg har ikke noe fint å si om Israel. Israel er en okkupant og tyv som stjeler territorier og naturressurser som vann, fisk, gass og olje fra palestinere. Palestinere nektes retten til å bore etter vann på Vestbredden og må kjøpe sitt eget vann fra Israel. Og nå må palestinere kjøpe gass fra Israel fordi de får ikke lov til å utvikle og utvinne gassen som ligger utenfor Gaza. Palestinske fiskere får bare fiske innenfor 3 nautiske mil mens israelske trålere feier Middelhavet utenfor Gaza. Israel har annektert nesten alle åsene på Vestbredden for å bygge jødiske kolonier. Det bor nå ca. 600 000 jødiske kolonister på Vestbredden. Samtidig nekter israel palestinere å vende tilbake til sine eiendommer innenfor den grønne linjen mens jøder fra hele verden får automatisk statsborgerskap ved ankomst til Israel. Et land som har høytstående politikere og statsråder som oppfordrer til massedeportasjon av palestinere, og til folkemord.

Jeg har engasjert meg i denne debatten ikke bare fordi jeg er palestiner, men også fordi jeg bryr meg om hvilke verdier NTNU skal promotere og overføre til våres studenter, nestegenerasjonsledere. Hva slags eksempel setter NTNU, når Rektor Bovim sender forskere til Israel med den hensikten å samarbeide med et apartheidregime, med en okkupant, med en tyv. Dette samarbeidet kan komme til å skade direkte det palestinske folket. Å hjelpe Israel med petroleumskompetanse, vil bidra til å styrke Israels strategiske og økonomiske posisjon på bekostning av palestinernes rettigheter.

NTNUs verdier

Hvilke prinsipper skal styre NTNU? Våre verdier eller relasjoner til politikere? Det står i våre verdier: Vår virksomhet skal fremme menneskerettighet og tverrkulturell dialog. Hvor er palestinerens menneskerettighet når NTNU skal samarbeide med en tyv? Vår slagord er ”Kunnskap for bedre verden”. Blir bedre for hvem når NTNU skal samarbeide med en okkupant? Bedre okkupasjon kanskje?

Jeg foretrekker alltid å se lyset i enden av tunnelen og synes likevel at det er positivt at NTNU ennå ikke har signert noen samarbeidsavtaler med noen israelske institusjoner. Ja, NTNU har flørtet med tanken, men har ikke gått til sengs med israel. Det er på tide å fryse denne flørten.

Bovim har store og flotte ambisjoner om å bygge Norges største universitet, men jeg og mange ansatte og studenter på NTNU synes at det er like viktig at det nye universitetet skal også ha det største ”hjertet” hvor verdier som menneskerettighet, rettferdighet og globalt ansvar er styrende for hvem NTNU som institusjon skal samarbeide med innenfor forskning og undervisning.

- Alt å tape, lite å tjene

Derfor, oppfordrer jeg Bovim til å fryse all kontakt med israelske forskningsinstitusjoner. Og samtidig igangsette en bred og inkluderende debatt med blant annet studentorganisasjoner, fagforeninger, ansatte og studenter på NTNU for å utrede og diskutere forholdet mellom forskning og politikk, universitetenes rolle i samfunnet, individuell og institusjonell ansvar når det gjelder våre verdier, forskningsetikk og ikke minst forholdet til apartheidregimet israel. Jeg ønsker også å invitere Bovim og rektoratet til å bli med og besøke de palestinske universiteter på Vestbredden og i Gaza for å få førstehåndsopplevelse på hvordan det er å være en akademiker og student under den israelske okkupasjonen.

NTNU som institusjon har mye å tape og lite å tjene på i denne saken, Vi taper anstendighet, uavhengighet, respekt og vi tjener kanskje noen publikasjonspoeng og klapp på skuldra fra politikere. Er det verdt det?

Bassam Hussein

NTNU