Kuriøs valgordning gjør at prorektor må være kvinne

Likestillingsloven gir rare utslag, skriver Kai A. Olsen og Kjetil Haugen i dette innlegget

Kjetil Haugen og Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde

Lov om likestilling kan skape kuriøse situasjoner. Den kan brukes av en liten gruppe til å bestemme hvilket kjønn som skal ha flertall i styret. Ved Høgskolen i Molde har styret 11 medlemmer, 4 velges av de vitenskapelige, 4 av departementet, 2 av studentene og 1 av teknisk/vitenskapelig. I dag er det kvinneflertall i styret, 6 kvinner og 5 menn. Dette skyldes at alle grupper med 2 eller 4 medlemmer skal ha like mange av hvert kjønn, mens den odde gruppen – her teknisk/administrativt – kan velge kvinne eller mann.

I dag er det en kvinne som er valgt fra denne gruppen. Derav flertallet. Nå har vår prorektor (fra de vitenskapelige) valgt å gå av. Det skal da velges en ny prorektor. Dette må være en kvinne til tross for at dette vil gi et kvinnelig flertall i styret! Loven krever at valgkretsen av vitenskapelige skal ha kjønnsbalansert representasjon, da må en kvinne som går ut erstattes av en ny kvinne. Vi ser at det valget teknisk/administrativt gjorde for noen år siden, har den konsekvens at det må være kvinneflertall i styret i hele perioden. Ved neste valg kan de igjen bestemme flertallet.

Dersom suppleringsvalget i dag hadde vært for en teknisk/administrativ representant ville vi kunne velge mellom kvinner og menn, og dermed kanskje gi et flertall av menn i styret. Så til tross for at valget gjelder til det samme styre, er det forskjellige regler som gjelder.

Paradokset er altså at selv om det nye valget vil gi et kvinneflertall så må vi velge en kvinne. Ikke helt lett å forklare dette til mannlige ansatte som ønsker å stille til valg som prorektor. Kanskje skulle en fjerne kravet om balanse i hver valgkrets og isteden passe på at det endelige styret på 11 medlemmer får minst 40 % av det minst representerte kjønn, samtidig som en får det riktige antall representanter fra hver gruppe. Vi velger jo et styre, ikke valgkretser.