Ytring:

NTNU må si nei til skolepenger

Om ingen reiser problemstillingen rundt skolepenger kommer debatten fremdeles til å være en mørk sky over internasjonaliseringen av norsk høyere utdanning, skriver leder Marte Øien i Studenttinget NTNU i dette innlegget.

Leder Marte Øien i Studenttinget NTNU synes det er uforståelig at NTNU ikke tar et klart standpunkt mot skolepenger.

I NTNUs internasjonale handlingsplan for perioden 2014-17 har man nedfelt at 40 prosent av NTNU-studentene skal ha et opphold internasjonalt i løpet av graden sin. I samme dokument heter det at det skal være «rimelig samsvar mellom antallet studenter som kommer inn til NTNU på utveksling og antallet NTNU sender ut på utveksling.» Dersom NTNU skal ha mulighet til å oppfylle kravene vi setter til oss selv, er det for meg uforståelig at man ikke tar et klart standpunkt MOT skolepenger.

Dette betyr at det skal være opp mot 40 prosent internasjonale studenter som veksler inn til NTNU. Dette er et mål som det blir umulig å nå dersom det innføres skolepenger for internasjonale studenter. For eksempel i Sverige ble det 79 prosent færre internasjonale studenter som tok hel grad etter innføring av skolepenger.

Sist gratisprinsippet var under angrep uttalte prorektor for forskning Kari Melby til Universitetsavisa (2013) følgende:

«Skolepenger er ikke en problemstilling dette rektoratet ønsker å reise».

Om ingen reiser problemstillingen rundt skolepenger kommer debatten fremdeles til å være en mørk sky over internasjonaliseringen av norsk høyere utdanning. Studenttinget har tatt et aktivt standpunkt i saken – vi sier klart nei. Nå må rektor Gunnar Bovim komme på banen. Dersom hans visjon for NTNU skal bli en realitet må han si utvetydig nei til skolepenger for internasjonale studenter.

Flertallet i Senterpartiets programkomite foreslår å innføre skolepenger for utenlandsstudenter. Høyres programkomite har enstemmig innstilt på å innføre skolepenger for internasjonale studenter.

NTNU har en unik sjanse til å utføre sin rolle som en solid samfunnsaktør i denne landsmøtesesongen: Her er det viktig at studentene og de ansatte går sammen om å gi et sterkt signal til våre politikere og de tilknyttet institusjonen som skal på landsmøtene. Å ikke ta et klart standpunkt i skolepengedebatten er å undergrave NTNUs satsing.

Kilder:

Senterpartiets programutkast (side 62 i programforslaget linje 37-40):
Høyres programutkast (side 43 linje 1714):