Automatisk begrunnelse til besvær, eller begjær?

Studenttinget oppfordrer studenter til å be om begrunnelse på eksamen.

Studenttinget NTNU har vedtatt at de ønsker en prøveordning for automatisk begrunnelse. Leder Marte Øien forklarer i dette innlegget hvorfor de mener en slik ordning er bra.

Det siste året har det vært mange diskusjoner om automatisk begrunnelse på eksamenskarakter. Studenttinget har diskutert saken og landet på et vedtak som sier at vi ønsker en prøveordning på automatisk begrunnelse på NTNU.

Alle studenter har rett til å kreve begrunnelse og eventuelt påklage en sensur på enhver eksamen eller vurdering som er utslagsgivende for endelig resultat. Dagens lovverk som er regulert av UH-loven §5-3 sikrer at du har rett til begrunnelse dersom du etterspør den. Med automatisk begrunnelse mener vi at du skal få denne begrunnelsen uten å måtte etterspørre den.

Begrunnelse gir mer læring

En bokstavkarakter er i seg selv svært lite informativ og gir studentene veldig lite grunnlag til å kunne forbedre prestasjonen til neste eksamen.Ved å få tilbakemelding på arbeidet en utfører kan studentene i større grad reflektere rundt egen besvarelse, dette vil føre til økt læring og studenter som er mer bevisste på egen kunnskap. En legger da til grunn at begrunnelsene er formative, det vil si at de er utformet på en pedagogisk måte som sier noe om hva man gjorde bra og hva man kan gjøre for å bli bedre. Dette er et viktig verktøy for heving av læringsutbyttet. Hele den akademiske kulturen bygger på at man må begrunne de valg man foretar seg, dette burde også gjelde for sensor.

LES OGSÅ: Ønsker individuell klagerett ved gruppeeksamen

LES OGSÅ: NTNU må si nei til skolepenger

- Vellykket Oslo-forsøk

Etter ønske fra studentene har Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo gjennomført en slik prøveordning på automatisk begrunnelse. Tilbakemeldingene fra studenter, sensorer og administrativt ansatte tyder på at automatiske begrunnelser er både tid og ressursbesparende og at det er noe instituttet burde fortsette med.

Studenttinget mener NTNU vil kunne heve kvaliteten på læringsprosessen hos den enkelte student ved å innføre automatisk begrunnelse. Samtidig må det utarbeides god praksis rundt gjennomføring av ordningen. Kontinuerlig evaluering av prøveordningen er viktig for å sikre et best mulig resultat.

Hvis studentene forstår grunnlaget for karakteren vil det også trolig føre til færre klager. I dag skjer denne prosessen alt for tregt og man velger å klage uten den nødvendige informasjonen en begrunnelse kan være. Jeg er overbevist om at en innføring av automatisk begrunnelse sett under ett, ikke vil medføre behov for en nevneverdig økning av ressurser til eksamensarbeidet slik det blir hevdet fra flere hold.

Studenttinget oppfordrer derfor studenter til å be om begrunnelse på eksamen.

LES OGSÅ: Studentene ønsker at NTNU bygger i sentrum