Spørreundersøkelse og kritikk

Vi har som mange andre mottatt e-post om å besvare spørreundersøkelsen om forskningsetikk (RINO prosjektet). Som ansvarsbevisste forskere forsøkte vi å besvare spørsmålene, men ga opp da vi måtte kalle forskningsfusk for ”svært problematisk”. Med slike svaralternativ, der respondentene blir tvunget til å velge ferdiglagede svar som ikke representerer deres mening, blir undersøkelsen verdiløs. Vi ble derfor glade da vi så at Professor Lars Johan Materstvedt kritiserte undersøkelsen i Universitetsavisen.

Han skal ha all ære for det. Som de fleste andre mottar vi mange forespørsler om å svare på spørreundersøkelser. De fleste har større eller mindre mangler, men det er lenge siden vi har sett en undersøkelse som i så liten grad gir oss mulighet til å svare det vi mener. I et svar til Materstvedt vil ikke UIB-professor Mathias Kaiser, som leder undersøkelsen, diskutere ”den rent semantiske forskjellen mellom «svært problematisk» versus «forkastelig»”. Det kan vi være enig i. Her er intet å diskutere. Forskningsfusk er forkastelig og uakseptabelt, ikke svært problematisk. Søker vi på det siste vil vi se at det er ”svært problematisk at eiendomsskatten øker”, ”at fergeruten legges ned”, ”å ta seg fram som fotgjenger i all snøen”, osv.

Vi er også forbauset over at Kaiser ikke ønsker at det skal være en åpen diskusjon om undersøkelsen. Kaiser skriver at Materstvedt skulle ha brukt kommentarboksen istedenfor å skrive i UA. Men poenget her er ikke å kommentere en detalj. Slik undersøkelsen er lagt opp blir den verdiløs. Vi skulle tro, og håper, at mange gjør som oss, stopper å fylle ut når en blir tvunget til å velge mellom irrelevante svaralternativer. Når målet er å ”heve kvaliteten på norsk forskning” kan en ikke unnlate å ta i mot kritikk når en har gjort en dårlig jobb.