Ytring:

Advarer mot University Inc.

Vi advarer mot kommersialisering av høyere utdanning globalt og uttrykker bekymring over at høyere utdanning i økende grad sees på som en vare, fremfor som et felles gode og en rettighet.

I mange land er vi vitne til at både offentlige og private institusjoner tilbyr høyere utdanning til svært høye kostnader og ofte med lav kvalitet, skriver leder Beathe Øgård i Studentenes og akademikernes internasjonale hjelpefond og leder Mats Beldo i Norsk studentorganisasjon.

En ny UNESCO-rapport bør få varsellampene til å blinke for norske myndigheter og alle andre som ser viktigheten av god høyere utdanning. Samtidig som flere unge enn noen gang søker seg til høyere utdanning, ser vi en ansvarsfraskrivelse fra det internasjonale samfunnet og nasjonale myndigheter, som svarer med økt kommersialisering og manglende kvalitetskontroll.

I 2015 startet 213 millioner unge voksne sin høyere utdanning - en økning på 29 prosent fra 2000. Økningen i antall gryende studenter gjenspeiles dessverre ikke i økningen av finansiering til høyere utdanning. Tvert imot har høyere utdanning i mange land blitt underfinansiert av det offentlige i lang tid og henger lavt på agendaen i den internasjonale utviklingspolitikken.

Funn fra UNESCOs Global Education Monitoring Report (GEM) viser en tydelig fremvekst av private tilbydere innen høyere utdanning. Dette gjelder ikke minst i lav- og mellominntektsland, som for eksempel i Burundi og Rwanda der to av tre studerer ved private institusjoner.

I mange land er vi vitne til at både offentlige og private institusjoner tilbyr høyere utdanning til svært høye kostnader og ofte med lav kvalitet. Regningen for høyere utdanning er flyttet over på studentene og deres foreldre og belaster de eksisterende studietilbudene. På toppen av dette ser vi at internasjonalt anerkjente utdanningsaktører tar til orde for å øke avgifter for studenter, som Gordon Brown og the Education Commission.

Fremveksten av nye aktører innen privat høyere utdanning stiller krav til kvalitetssikring. Mange land har ikke utviklet tilstrekkelige systemer for å validere utdanningen som tilbys. I 2016 var 3422 av 4274 høyere utdanningsinstitusjoner i Indonesia ikke validert.

UNESCO arbeider nå med å lage en global konvensjon for kvalitetssikring av høyere utdanning. Denne kan være et viktig bidrag til økt transparens og bedre informasjonsutveksling om kvalitet globalt. Økt bevissthet kan bidra til at nasjonale myndigheter iverksetter ulike tiltak, eksempelvis mot useriøse kommersielle aktører. Dette er prosess hvor Norge må vise eierskap og støtte.

FNs bærekraftsagenda slår fast i delmål 4.3 at man innen 2030 skal sikre kvinner og menn lik tilgang til god teknisk og yrkesfaglig opplæring og høyere utdanning, herunder universitetsutdanning, til en overkommelig pris. Vi er skrekkelig langt unna innfrielsen av dette i dag og konkrete verktøy trengs.

Regjeringen har tatt lederskap på utdanningsbistand i utviklingspolitikken og bidratt med økte midler og som en pådriver for global mobilisering av ressurser. Vi oppfordrer derfor regjeringen til å se helhetlig på utdanningsløpet og styrke satsningen på høyere utdanning i utviklingspolitikken.

Denne ytringen sto først på trykk i Klassekampen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Les flere ytringer her.