Ytring:

Et steg nærmere Nordens beste studieby?

Trondheim kommune lover å stille med 7,5 millioner kroner til å rassikre Nidelva, gitt at NTNU også bidrar med penger. De pengene må komme raskt, skriver inn- og utgående styreledere i StudbyTrondheim.

Thomas Krogstad Eriksen og Sindre Kristian Alvsvåg er henholdsvis avtroppende og påtroppende styreleder i StudyTrondheim.

En refleksjon av Thomas Krogstad Eriksen og Sindre Kristian Alvsvåg, avtroppende- og påtroppende- styreleder i StudyTrondheim – sammen skaper vi Nordens beste studieby.

Sommeren nærmer seg og Trondheim blir en gråere by. Studentene setter et voldsomt preg på byen og det merkes best på sommeren når studentene ikke er her. Hele byen merker at studentene forsvinner og hele byen merker når de kommer tilbake. Studentene er med å puste liv i Trondheim. Ikke bare fordi vi er mange studenter, men fordi vi gjør mye ut av oss. Vi klarer å gjøre mye ut av oss på grunn av studentfrivilligheten.

Trondheims studenter har et brennende engasjement for å gjøre noe utenfor studietiden. Bidra med noe ekstra. Uansett hva du synes er spennende så finner du likesinnede i Trondheim. Dette gjør Trondheim til Norges beste studieby. En utfordring er bestanden av studenter, vi blir flere, men arealet vi har å boltre oss på holder ikke tritt. En gang i tiden fikk alle studentene i Trondheim plass på Studentersamfundet i Trondhjem. Det er ikke mulig i dag. Samfundet trenger sårt et nybygg, men som vi har lært så er det ikke lett å bygge på fengselstomta. Kvikkleire skal vi ikke tulle med. Ingen ønsker at Bakklandet eller Singsaker skal rase ut i Nidelva.

Samfundet har lenge snakket om sitt behov for nybygg. Nybygg for Samfundet er også det desidert største enkelttiltaket som kan gjøres for å bedre arealkapasiteten til studentfrivilligheten i Trondheim. Det vil være med å styrke studentfrivilligheten, som er det største fortrinnet Trondheim har som studieby. Det er ingen andre byer som er like gode på studentfrivillighet som Trondheim og dette er noe aktørene i studiebynettverket StudyTrondheim har sagt at vi ønsker å rendyrke. Det er viktig å lage gode rammer for studentfrivilligheten, samtidig som de voksne holder seg unna driften av studentfrivilligheten.

Dette har Trondheim kommune tatt innover seg og lover derfor å stille med 7,5 millioner kroner til å rassikre Nidelva, gitt at NTNU også bidrar med penger. NTNU har med det fått en gavepakke fra Trondheim kommune til å være med på å jobbe for å realisere nybygg ved Samfundet. Her har NTNU en konkret mulighet til å være med å gjøre Trondheim til Nordens beste studieby. NTNU bør benytte denne muligheten til å vise at de bryr seg om studentene. Dette burde være en kjempelett avgjørelse for NTNU å ta, det finnes bare et riktig valg og det er å legge pengene på bordet. Ikke fordi NTNU kanskje skal bygge på fengselstomten selv, men fordi det er det riktige å gjøre.

Det er helt fantastisk at Trondheim har Samfundet, en organisasjon som driftes av frivillige og som går rundt. Samfundet huser både UKA og ISFiT, to festivaler som virkelig har satt Trondheim på kartet. Samfundet er ikke avhengig av støtte fra noen for å drifte seg selv, derfor skulle det bare mangle at NTNU stiller opp nå som Samfundet virkelig trenger det. Når Universitetet i Oslo bidrar med litt over 11 millioner (11 232 800 i 2017) i drift og fri stasjon til Det norske Studentersamfund så burde NTNU klare å hoste opp penger til å rassikre Nidelva.

I Kjærlighetsvise til byen, fra UKErevyen 03, så sies det at hvis Trondhjem hadd et hode va det gamle NTH, da gir det menig at hode gjør alt det kan for å hjelpe det hjertelige Samfundet som pulsere uavbrutt. Så vi regner med at NTNU innen kort tid publiserer at de er med på laget slik at Nidelva rassikres og et nybygg på Samfundet kan stå klart til UKA 2021. For Gunnar Bovim har selv skrevet under på at studentfrivilligheten skal være Nordens beste.

- det bare mangle at NTNU stiller opp nå som Samfundet virkelig trenger det, skriverThomas Krogstad Eriksen og Sindre Kristian Alvsvåg. Her skuer de utover skrenten som må rassikres.