Ytring:

Vi har forståelse for at vitenskapsfestivalen kan være en kostbar prioritering

«Vi har prøvd å legge oss på en pris som tilsvarende arrangementer har brukt», skriver NTNUs prorektor som svar på innspill om at prisen er skyhøy.

Vi håper virkelig at mange studenter kan finne tid og mulighet for å delta på The Big Challenge, skriver NTNUs prorektor, Bjarne Foss.

Vitenskapsfestivalen The Big Challenge har som ambisjon å skape større interesse for og engasjement rundt vitenskapens betydning for en positiv samfunnsutvikling – både nasjonalt og internasjonalt. For å realisere dette har NTNU som vertskap for festivalen valgt å lage et program som kombinerer formidling av forskning og kunnskap sammen med gode kulturopplevelser. Konkret gjør vi dette ved å presentere populærvitenskapelige foredrag, debatter og utstillinger sammen med konserter i et fire dagers program.

Programmet er i tre deler: et hovedprogram med billetter, et byprogram som er gratis for byens befolkning, og et skoleprogram direkte rettet mot barn og ungdom. Studenter kan delta på hovedprogrammet gjennom en redusert billettpris, og/eller være med gjennom å delta gratis på byprogrammet.

Studenttingets leder har i innlegg i UA kommet med synspunkter på billettprisen for studenter som ønsker å delta på hovedprogrammet. Denne prisen er på 990 kroner per dag. Dette inkluderer deltakelse både på foredragene som presenteres i Olavshallen på dagtid, og på konserter på Solsiden om kvelden. Vi har prøvd å legge oss på en pris som tilsvarende arrangementer har brukt. I disse dager kan Technoport være et eksempel hvor studentprisen er på omlag det samme som for The Big Challenge. Prisen for dagspass på en musikkfestival vil ikke være langt unna dette nivået.

Vi håper virkelig at mange studenter kan finne tid og mulighet for å delta på The Big Challenge, men vi har forståelse for at det kan være en kostbar prioritering. NTNU ønsker å arrangere The Big Challenge annethvert år fremover, og vi er takknemlige for alle innspill som studenter kommer med. I år er vi mer fastlåste til hvilke innspill vi kan imøtekomme enn for fremtidige festivaler, og vi tar med oss alle innspill videre.

Festivalens byprogram som er gratis legges fram helt i begynnelsen av mai, og vil gi mange muligheter for å lytte til og delta i viktig kunnskapsformidling på høyt nivå.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Les flere ytringer her.