Ytring:

Problemet er at Nord har stoppet på halvveien

Hvis logikken i Levanger og Bodø stemmer, burde Nord bli slått sammen med Universitetet i Tromsø, mener Raymond Lillevik.

Innen lærerutdanning har Nesna campus den beste kvaliteten, skriver lektor Raymond Lillevik.
Lektor Raymond Lillevik

Nord universitet har rett i noe. Å slå sammen høgskoler og universiteter vil gi større kvalitet og kraft i høyere utdanning og forskning i Nord-Norge. Problemet er at de har stoppet på halvveien. Hvis logikken i Levanger og Bodø stemmer, burde Nord bli slått sammen med Universitetet i Tromsø. Forslaget med å utradere utdanningstilbudene på Helgeland virker i stedet imot sin hensikt. Norges nyeste og minste universitet vil bli mindre og svakere. Hele poenget med at Nord eksisterer er troen på at Nord-Norge er best tjent med to universiteter. Vi ser nå at det i beste fall er tvilsomt, for Helgeland er det i hvert fall en ulykke.

Innen lærerutdanning har Nesna campus den høyeste kvaliteten og den beste søkningen innen Nordsystemet. Hvordan styrker det Nord-Norge at dette fjernes? Ingen vinner på å fjerne det beste studiestedet, hverken Helgeland, Nordland eller nordlige Trøndelag. La gå at inntrykket av manipulert datamateriale ikke er borte. Vi kan også leve med at ledelsen ved Nord skylder på for lite penger fra staten. Dette er bare Nords forsøk på filme seg til et straffespark i et valgår. Det er velkjent at ledelsen helt fra starten ønsket å fjerne Nesna campus. Det virkelig store problemet i et nordnorsk perspektiv er at vi har to universiteter i landsdelen.

Akkurat nå er det Helgeland som får svi på grunn av at Nord ønsker å splitte Nord-Norge mellom henholdsvis Tromsø og Bodø/Levanger. Det er dypt ulogisk at den beste lærerutdanningen skal fjernes, spesielt når argumentet er kvalitet. Enda verre er det at krigen mellom Bodø og Tromsø skal ødelegge høyere utdanning på Helgeland. Nord later som det ikke er bedre alternativer, det trenger ikke folk på Helgeland tro på. Universitetet i Tromsø har tatt ansvar for sine regioner, og kombinerer økt vekst med kvalitet. Den som tar ansvar for høyere utdanning for 80 000 helgelendinger vil bli en sterkere aktør ikke bare i Nord-Norge, men i hele landet. Noen som melder seg?