Ytring:

Sentraliseringskåthet på ville veier

«Vi trenger faktisk MER støtte for å kunne effektivt konkurere i en stadig hardere verden,» skriver Anne C Elster i denne ytringen, hvor hun reagerer på omfattende administrative kutt ved universitetet.

- Faglige ansatte blir pålagt flere og flere administrative oppgaver uten at vi kompenseres i lønn og/eller med forventet lavere produksjon av god undervisning og forskning, skriver Anne C Elster.

Ansatte har fått se via Innsida en rapport fra konsulentselskapet EY (Ernst&Young). Det er et forslag til «ABE- reform» der NTNU visstnok skal spare flere hundre årsverk innen administrasjon ved å sentralisere bort lokale støttefunksjoner for økonomi, prosjektstøtte, bestillinger, studieadmin, HR, osv, osv.

Dette foreslås samme år som NTNU har som mål at vi skal bli enda mer fremragende og internasjonale rett etter en nesten fatal sammenslåing angående stress på stab? Saken skal opp i styret til orientering i morgen og behandles i desember.

Her er planen at det skal spares Kr 500 000+ og over 300 administrasjonsstillinger skal bort!

Jeg vet at jeg selv ofte flere ganger i uken er i kontakt med staben ved instituttet. Vi har allerede mistet mye IT-støtte. Heldigvis er jeg selv dataprofessor og kan en del om IT, men kaster nå bort mer tid enn jeg bør på IT-drifting selv, og synes enda syndere på de som ikke har data som fag.

Som jeg tidligere har påpekt, har et tidligere styrevedtak allerede pålagt faglærere et merarbeid tilsvarende 14 heltidsekvivalenter ved NTNU-Gløshaugen ifm mastersensur som vi ikke har blitt kompensert for. Veiledere får ikke lenger sensurere sine egne, og må i stedet i tillegg også sensurere andres oppgaver som tar tid å sette seg inn i. Nå kommer dette i tillegg til andre økte rapporteringskrav! Sikkert OK om en har kun et par masterstudenter, men ikke bra for oss som har 5-10 eller flere, som er vanlig ved Gløs.

Regnearkene ser sikkert bedre og bedre ut for departement og ledelse, og konsulentselskapene som tydeligvis ikke har peiling på hvordan et godt universitet bør driftes i bunnen, kan hygge seg med gode honorarer. Men hva er konsekvensene for NTNU og Norge, selv på kort sikt?

Faglige ansatte blir pålagt flere og flere administrative oppgaver uten at vi kompenseres i lønn og/eller med forventet lavere produksjon av god undervisning og forskning. Men vi har faktisk ikke mer en 24 timer i døgnet, og det er ikke effektiv bruk av får tid til å forholde seg til tilfeldige sentraliserte, ofte overbelastede administrasjonsmedarbeidere!

Både stab og faglige ansatte trenger også arbeidsro etter en hårreisende sammenslåing.

At dette kommer til å gå utover studenter og forskning, er det ikke tvil om. Men verst er det at vi faktisk kommer til å miste god lokal administrativ kompetanse som ikke nødvendigvis raskt kan gjenskapes om en faktisk innser sine feilgrep og igjen lar pendelen få gå mot desentralisering/økt lokal støtte der den trengs.

Nei, det er ikke sexy, men det er på tide at vi ved NTNU og resten av UH-sektoren får departementet med på at det er ikke forhastede stabskutt som trenges, men flere og bedre IT-systemer og enda mer lokal støtte slik at hvert institutt kan gi både mer og bedre undervisning og forskning, inkl. innovasjon og etterutdanning.

Vi trenger faktisk MER støtte for å kunne effektivt konkurrere i en stadig hardere verden. Dette kommer ikke til å skje ved mer sentralisering i en fiktiv sparings navn der flere og flere oppgaver med dårligere og dårligere støtte blir pålagt oss faglige!

Nok er nok!