Ytring:

Vi vil være mer inkluderende

Er det slik et stadig mer internasjonalt NTNU vil vise seg fram på overfor gjester og kolleger? spurte stipendiat Saara-Maria Kauppi. Her svarer Studenttinget. (arkivbilde)

You can read an English version below.

I lys av det leserinnlegget som ble publisert i Universitetsavisa fredag 4. oktober, ønsker vi å vise forståelse for at synet av opptaket på campus kan oppleves som støtende. Som student ved NTNU skal du føle deg trygg, inkludert og ivaretatt. Tradisjonene rundt opptak til linjeforeningene står sterkt i kulturen vår, men det må ikke gå på bekostning av disse verdiene. Vi setter veldig pris på linjeforeningene våre, og opplever at i majoriteten av arbeidet som blir gjort er med på å bygge opp om den inkluderende kulturen vi ønsker. De har kommet langt med en kulturendring for blant annet å oppnå mindre alkoholfokus og samtidig enda mer inkluderende arrangementer, da særlig i oppstartsperioden. Dette er en tid som vi vet er utfordrende for mange.

Faddere og linjeforeninger gjør et unikt stykke arbeid for å sikre studentenes trygghet, og vi ønsker å tydeliggjøre at opptakskulturen varierer i stor grad. Studentene som drifter linjeforeningene har et stort engasjement for sine medstudenter, og bruker tid og ressurser på å gjøre studiehverdagen så god som mulig.

Vi tror ikke at linjeforeningsopptakene gjennomføres med intensjon om å skape frykt eller ekskludere noen. Når det er sagt er det viktig å få tilbakemeldinger på hvordan opplegget fremstår for andre. Vi har en jobb å gjøre videre slik at vi sammen kan endre denne oppfattelsen. Vi setter pris på kommentarer om hvordan vi kan bli bedre på å ivareta studentene våre. Vi har en lang vei å gå, men det går i riktig retning.

We want to be more welcoming

Universitetsavisa published a commentary on the 4th of October regarding the welcoming events at NTNU. We would like to show our understanding regarding these rituals being perceived as offensive. As a student at NTNU, you should feel safe and included. The traditions surrounding admission to the student organizations are strong in our student culture, but it should not come at the cost of these values. We appreciate our student organizations, and the majority of their work do indeed build the inclusive culture we want. We have come far in changing our culture, amongst other things towards less focus on alcohol and even more inclusive events, especially in the welcoming weeks. This is a time we know can be challenging for many students.

Student organizations and “faddere” is doing an amazing job in securing the students safety and we wish to emphasize the fact that there are huge variations regarding the admissions culture. Students running the student organizations hold a great engagement for their co-students, and spends time and resources in making their daily life as good as possible

We do not believe that the welcoming events are carried out with the intent of creating fear or to exclude someone. This being said, it is important to receive feedback on how the practices are perceived by others. We have a job to do, so that we together can change this conception. We appreciate the comments on how to better take care of our students. We have a long way to go, but we are headed in the right direction.

Cecilie Bjørnsdotter Raustein
Leder, Studenttinget NTNU