Ytring:

Musikklærerutdanningene ved NTNU

- Wenche Waagens innlegg gir intrykk av at Institutt for lærerutdanning vil instrumentalpedagogikkutdanningen til livs. Det er ikke riktig, skriver leder, nestleder og seniorrådgiver ved instituttet i denne ytringen.

Charlotte Gaertner, seniorrådgiver, Mari Nygård, nestleder og Torberg Falch, instituttleder ILU.

I Universitetsavisa 30. januar uttrykker Wenche Waagen bekymring for endringer i NTNUs lærerutdanninger i musikk. Innlegget hennes gir inntrykk av at Institutt for lærerutdanning (ILU) ønsker instrumentalpedagogutdanning ved NTNU til livs. Det er ikke riktig. ILU er opptatt av å utdanne musikklærere som kan gi elever i grunnskolen og i den videregående skolen gode opplevelser og mestringsglede med musikk.

Musikk er et viktig fag i skolen. Musikk har først og fremst en egenverdi. I tillegg er musikk et fag som i høy grad bidrar til fellesskap, livsglede og trivsel, og til å skape motiverende omsorgs- og læringsmiljøer. Musikk er et obligatorisk fag i skolen, og musikklærere må derfor kunne tilpasse musikkundervisning for ulike elever og ulike kontekster.

NTNU tilbyr i dag fire ulike utdanninger for musikklærere; to innenfor grunnskolelærerutdanningene og to innenfor praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Kandidatene fra disse utdanningene har kompetanse for tilsetting som lærer på ulike trinn i skolen. Utdanningene er derfor underlagt nasjonale forskrifter og retningslinjer som sikrer solide kvalifikasjoner for undervisningsstillinger på de relevante trinnene. Disse utdanningene kan dessuten gi kvalifikasjoner for andre undervisningsstillinger, for eksempel i kulturskolen og på folkehøgskoler.

Studenter med utdanning innenfor utøvende musikk er en viktig målgruppe for PPU, ettersom denne utdanningen kvalifiserer til tilsetting som lærer i programfaget musikk, dans og drama i videregående skole. Samtidig skal alle kandidater fra PPU også være kvalifisert til å undervise i musikk i grunnskolen for trinn 5-10. Utdanningen må derfor inneholde fagdidaktikk i musikk rettet mot klasserommet i tillegg til instrumentalpedagogikk. Vi mener at studenter med bachelor i utøvende musikk ikke vil bli svakere lærere i kulturskolen ved at de får noe opplæring i å være lærer utenfor kulturskolen, heller tvert imot.

NTNU bør utdanne fremragende lærere til grunnskolen, videregående skole og kulturskolen. Det finnes i dag ingen lærerutdanning ved NTNU som gir kompetanse rettet utelukkende mot undervisningsstilling i kulturskolen. Institutt for musikk og Humanistisk fakultet står fritt til å utforme en utdanning som de mener gir gode lærere i kulturskolen, og som ikke er underlagt det nasjonale regelverket som regulerer lærerutdanning for grunnskole og videregående skole. Et slikt tilbud kan imidlertid ikke eksistere innenfor PPU. Vi er enige med Wenche Waagen i at instrumentaldidaktikk er et viktig fag, og vi håper det kan finnes plass til det også i bachelortilbudet ved Institutt for musikk.

Institutt for lærerutdanning håper på godt samarbeid med Institutt for musikk i det videre arbeidet med å styrke musikklærerutdanningen på NTNU.

Torberg Falch, instituttleder, Mari Nygård nestleder og Charlotte Gaertner seniorrådgiver, ILU.