Til avtroppende styreleder Svein Richard Brandtzæg

NTNUs interne styrerepresentanter, bakre rekke fra venstre: Karoline Abildsnes og Kristin Melum Eide. Med ryggen til, fra venstre: Ewa Morsund, Kjersti Møller, Per Kristian Røkkum Berget og Aksel Tjora. (Tim Torvatn er ikke på bildet)
Karoline Abildsnes
Tim Torvatn
Per Kristian Røkkum Berget
Aksel Tjora
Kjersti Møller
Ewa Morsund
Kristin Melum Eide

Svein Richard Brandtzæg orienterte torsdag NTNUs styre om at han går av som styreleder. Svein Richard har vært styreleder for NTNUs styre i seks og et halvt år; ei tid som har vært preget av store omveltninger for NTNU og sektoren som helhet. Vi kan nevne NTNUs fusjon, strukturreformen, ABE-reformen, Campus-prosjektet og samlokalisering, organisatoriske endringer, endringer i fordelingsmodell, økt vekt på studenttilfredshet, effektivisering, omdømmekåringer og ekstern finansiering.

LES OGSÅ: Brandtzæg trekker seg som styreleder

I denne prosessen har Svein Richard styrt NTNU-skuta med ei stødig hand. Under hans regime har Styrets arbeid har vært preget av en utstrakt tillit, stor takhøyde og lave skuldre. Det har tidvis vært ramsalte diskusjoner og høy temperatur, faglig uenighet og høye bølger. Men gjennom alle diskusjoner har det vært en utpreget gjensidig respekt, humor og mye latter, samt utrettelig fokus på kurs, mål og prosess. Nettopp gjennom slike engasjerte og tidvis kvasse diskusjoner, med respekt for ulike posisjoner og med felles mål om et best mulig NTNU, har Styret kunnet arbeide konstruktivt med utfordringene som møter en stor og mangfoldig organisasjon i omfattende endring.

I Svein Richards periode som styreleder har vi blitt Norges største universitet, vi har vekst (og til dels dramatisk vekst) i økonomi, antall studiepoeng, antall publikasjonspoeng og publisering på nivå 2, antall årsverk, og ekstern finansiering. Vi har ansatt NTNUs første kvinnelige rektor, fått ned andelen uønsket midlertidighet, og vi har opplevd at sentrale myndigheter låner øre til NTNU i viktige saker. Ifølge NOKUTS undersøkelse publisert i februar i år er det dessuten en svært utbredt oppfatning at NTNU er den norske utdanningsinstitusjonen som tilbyr best utdanningskvalitet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Vi interne styremedlemmer i NTNUs styre ønsker med dette å takke Svein Richard for et utmerket samarbeid og for hans solide jobb som styreleder for NTNUs styre. Vi ønsker ham lykke til i hans nye verv og virke – og håper og tror at han også i fortsettelsen vil fortsette å være en raus og dedikert ambassadør for NTNU.

Karoline Abildsnes

Per Kristian Røkkum Berget