Du har vært en helt for folkehelsen, vær også en helt for demokratiet

Studentenes oppslutning om valg er så lav at det er vanskelig å bli tatt alvorlig, skriver styrekandidat Erlend Frøland.

Medisinstudent Erlend Frøland er en av ti kandidater som ønsker å bli valgt inn i NTNUs styre.

I 2018 ble det rapportert om rekordlav oppslutning på 8,4 prosent da NTNU holdt valg. Til sammenligning var valgdeltagelsen ved Stortingsvalget i 2017 på 78,2 prosent. Man kan argumentere for at det ikke er like viktig, men på mange måter er det oppslutningen som gjør studentvalgene uviktige. Sakene som behandles av de som velges, er derimot av stor betydning og har innvirkning på livet til hver enkelt student. Voksne folk overholder lover og forskrifter som sørger for at studentene er representert – de eneste som ikke bryr seg er studentene selv.

Tyngre tider

Vi befinner oss i en periode med vanskeligheter. Studentsamskipnaden i Trondheim gjennomførte nylig en undersøkelse som viser at åtte av ti studenter synes livet er blitt vanskeligere etter at restriksjonene startet. Noen har fått det økonomisk trangere, men de store utslagene ser man i begrenset utfoldelse, vanskeligere studiesituasjon og mindre sosial omgang. Dette er områder hvor valgte studentrepresentanter kan bidra med innsikt når universitetene skal gjøre tiltak. Studentrepresentanter er aldri i flertall, men det er ikke bare stemmen ved votering som teller, det er stemmen i diskusjonen om hva som voteres – og det er ingen grense for hvor tungt et godt argument veier.

Ingen kaster penger etter studentene

I media diskuteres hvilken kurve den økonomiske nedgangen tar i Norge. V, U, eller L. Optimistene håper på en U hvor det blir en flatere periode før vi er tilbake som før. Pessimistene spår en L-formet kurve, hvor nedgangen trekker ut. Jeg vet ikke hvor lenge nedgangen vil vare, men jeg mistenker at nedgangen i finansieringen av studentfrivillighet vil vare lenger. Mye av studentfrivilligheten eller andre sosiale tiltak finansieres av universitetet eller av studentskipnader. Nylig ble det varslet at NTNU kan gå med 100 millioner kroner i underskudd på grunn av korona-viruset. Det kan dermed bli trangere kår rundt bordet når kaken skal deles. Når det kommer til det private næringslivet er det ikke sikkert det blir noe kake å dele ut i det hele tatt. Da er det viktig å være godt representert med et solid mandat rundt de bordene man blir invitert. For selv om penger er viktig er det andre ting som kan gjøres for å bedre det sosiale, studiehverdagen eller muligheten til deltagelse og utfoldelse.

En plikt mer enn en rett

Mange studenter har opplevd uforutsigbarhet, usikkerhet og brå endringer i undervisningen. Jeg tror derfor at mange også har opplevd verdien av en god klasserepresentant, eller kostnaden av å ikke ha noen til å snakke deres sak. I min egen klasse har studentrepresentantene nærmest hatt daglige møter og diskusjoner om hvordan undervisning og avgangseksamen skal avvikles for et studium som er avhengig av nærkontakt med andre mennesker.

Det er ikke alt man når frem med til slutt, men med en oppslutning på 8,4 prosent blir man iallfall ikke tatt alvorlig. Et annet demokratisk problem, som vi stod overfor i år, var at annonseringen av kandidater måtte utsettes fordi man ikke hadde nok kvinnelige kandidater til at det ble et faktisk valg. Det var forøvrig heller ingen kandidater som meldte seg fra Gjøvik eller Ålesund. Derfor vil jeg rette en henstilling til alle studenter ved NTNU om også å være en helt for demokratiet i år.
Søknadsfristen for valg ved NTNU er 3. mai – gå inn på studentvalget.no.