20 av 32 institusjoner vil vrake Anne Borg som ny UHR-leder

Valgkomiteen hadde innstilt NTNU-rektor Anne Borg og UiO-rektor Svein Stølen som leder og nestleder i UHR. Fra benken kommer et forslag om UiA-rektor Sunniva Whittaker i stedet.

Det ligger an til kamp om ledervervene i UHR. Et flertall av medlemsinstitusjonene går for å vrake valgkomiteens innstilling på NTNU-rektor Anne Borg som ny leder.
Publisert

20 av 32 medlemsinstitusjoner i Universitets- og høgskolerådet (UHR) støtter et benkeforslag fra Petter Aasen, rektor ved Universitetet i Sørøst-Norge, om å vrake valgkomiteens instilling på NTNU-rektor Anne Borg som ny UHR-leder til fordel for Sunniva Whittaker, rektor ved Universitetet i Agder, skriver Khrono.

«Ved valg av ledelse bør det tas høyde for interessemotsetninger i sektoren. Balansen mellom ulike interesser i ledelsen av UHRs styre er avgjørende for UHRs legitimitet», heter det ifølge nettstedet i begrunnelsen for det alternative forslaget.

Bakgrunnen skal være at begge de foreslåtte lederkandidatene kommer fra de gamle universitetene, som også samarbeider i BOTT (Universitetene i Bergen, Oslo, Tromsø og NTNU) og som også har hatt møter i den uformelle U5-gruppen (Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo, NTNU, Universitetet i Tromsø og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet).

- Det er viktig å ha en større bredde bak ledelsen i organisasjonen som skal representere landets høyskoler og universitetet. Det er ikke de eldste som har størst problem med å bli lyttet til ellers, sier den UiA-rektor Whittaker til Khrono.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.