Her utsetter Alissa seg for frivillig skrivepress

Deltakerne på Skrivepress på NTNU får ikke bruke mobil eller snakke med hverandre i 45 konsentrerte minutter. Målet er å få til ei effektiv skriveøkt.

I dyp konsentrasjon: Universiteteslektor Alissa Vik deltar på Skrivepress for å få fart på skrivinga, men også for å bli kjent med andre forskere.

Universitetslektor Alissa Vik har forlatt kontoret på Institutt for språk og litteratur. Hun er på vei til et rom på Universitetsbiblioteket på Dragvoll. Hun skal delta på Skrivepress.

I dag er det en håndfull ansatte som deltar. De slår seg ned ved hver sin pult, kobler seg på datamaskina og slår mobiltelefonen på lydløs. Stillheten senker seg over forsamlinga og den varer i 45 minutter.

- Vi arrangerer Skrivepress fordi mange har snakket om behovet for å jobbe konsentrert med skriving. Det er så mange andre arbeidsoppgaver i akademia som krever sitt. Det å få tid til å arbeide konsentrert, med en forskningsartikkel, rapport eller et langt skrivearbeid, det trengs, sier førstebibliotekar Inger H. Schmidt-Melbye.

- Også fint å bli kjent med andre

Schmidt-Melbye organiserer dagens Skrivepress. Hun gir klarsignal for når det er stillheten som skal råde, byr deltakerne på kaffe og te og gir beskjed etter 45 minutter om at nå er det pause. Da er det fritt fram for å strekke på beina, sjekke mobilen og prate med hverandre. Etter et kvarters pause kan de som vil, ta ei ny arbeidsøkt på 45 minutter.

Alissa Vik skriver på en avhandling og er fornøyd med dagens innsats når UA snakker med henne i pausen. Hun har fått skrevet en god del og fortsatt har hun tre kvarter igjen.

- Hvorfor kommer du hit i stedet for å sitte på kontoret?

- Jeg klarer å skrive på kontoret også, men det er fint å se i kalenderen at jeg har satt av to timer til å skrive i dag. Det kan også være veldig ensomt drive med forskning alene på kontoret, det er fint å komme i kontakt med andre forskere, sier hun.

Dessuten er hun ny ved NTNU, hun begynte i januar. Da er det fint med slike møteplasser for å bli kjent med flere.

LES OGSÅ: Storinnrykk for å få skriveråd
LES OGSÅ: Gjentar suksessen med Skrivenatt
LES OGSÅ: Biblioteket - universitetets bankende hjerte

«Shut up and write»

- Flere har faktisk sagt at det å fysisk flytte seg fra kontoret sitt og komme inn i et nytt lokale med en annen ramme, hjelper veldig godt. Det blir ei miljøforandring. I tillegg slipper de å bli forstyrret mens de skriver, forteller Inger H. Schmidt-Melbye.

Det er Universitetsbiblioteket og Senter for faglig kommuniksjon (Sekom) ved NTNU som arrangerer disse skriveverkstedene, og det finnes tilbud både for ansatte, stipendiater og studenter. Skrivepress arrangeres også på Øya og på Realfagbiblioteket på Gløshaugen.

- Ideen bak Skrivepress er at man blir inspirert til å skrive. Deltakerne får en felles kollektiv skrivefølelse som mange beskriver som magisk når de sitter der og skriver, forteller universitetslektor Ingrid Stock.

Stocks spesialfelt er blant annet akademiske tekster og akademisk skriving. Skrivepress er ikke unikt for NTNU, men et internasjonalt fenomen. «Shut up and write» er det kontante navnet på engelsk, og ideén oppsto i San Francisco. Ved NTNU var det Stocks kollega, Turi Marte Brandt Ånerud fra Sekom, som tok initiativet til å starte Skrivepress og som fant et norsk navn på tilbudet.

Skrivepress finnes også ved universitetene i Bergen, Tromsø og Oslo – og ellers i land som Frankrike, England og USA.

- Studentene opplever ofte skriving i akademisk sammenheng som vanskelig. Vi ønsker å tilby studentene hjelp til å skrive og arrangerer derfor en rekke tilbud, forteller Stock.

Skrivenatt, Skrivekveld og Skrivesnakk

Også studentene har Skrivepress som et tilbud. I tillegg arrangeres Skrivenatt. Der kan studentene bruke en hel kveld på å sette seg ned og skrive. Neste uke er det Skrivekveld, som er en kortere versjon av Skrivenatt. Det foregår mellom halv fire og åtte på Universitetsbiblioteket på Dragvoll. Da kan studentene jobbe med oppgavene sine og læringsassistenter går rundt med gule vester og er synlige hjelpere. Biblioteket stiller med fagfolk som kan svare på spørsmål om litteratur og kildesøk. Orakeltjenesten er også med.

I tillegg finnes også Skrivesnakk, der masterstudenter veileder andre studenter og gir en halvtimes individuell skrivehjelp - om blant annet hvordan de kan komme i gang med oppgaven og hvordan de kan strukturere den. Dette foregår også på Dragvoll-biblioteket.

- Akademisk skriving kan være veldig krevende, både for ansatte og studenter. Mange studenter tenker at de problemene de strever med er individuelle. De trenger å vite at dette er noe alle strever med. Da er det fint med en boost som man får via Skrivepress og annen støtte underveis, sier universitetslektor Ingrid Stock.

LES OGSÅ: NTNU-senter skal gjøre ansatte og studenter flinkere til å skrive

Førstebibliotekar Inger H. Schmidt-Melbye er med og organiserer Skrivepress.
Ingrid Stock er universitetslektor og gløder for akademisk skriving